Eduscience

Eduscience

Przyglądanie się naturze i jej rozwiązaniom inżynieryjnym staje się coraz bardziej popularne wśród wielu specjalistów i naukowców. Dzisiaj tekst o tym, jak dziób zimorodka natchnął projektantów szybkich kolei.


Shinkansen to japońska szybka kolej. Pierwsze szybkie pociągi musiały znacząco zmniejszać prędkość podczas pokonywania drogi w tunelu. Obawiano się, że konstrukcja tunelu może być zagrożona. Pojazd pchał bowiem powietrze przez cały korytarz, a podczas wyjazdu na otwartą przestrzeń, sprężone powietrze uwalniało się z wielkim hukiem. Huk był tak duży, że mógł mieć wpływ na stabilność konstrukcji tunelu.

Z czasem udało się zaprojektować przód lokomotywy, przyglądając się dziobowi zimorodka. Ptak ten nurkuje w wodzie niemal bez plusku. Teraz pociągi z lokomotywami przypominającymi dziób zimorodka wyjeżdżają z tuneli bezgłośnie. Później inżynierowie projektując inne lokomotywy, jeżdżące z dużą prędkością, wzorowali się na lokomotywach Shinkansen, a więc na dziobie zimorodka.




Na fotografiach można zauważyć podobieństwo kształtu lokomotywy kolei Shinkansen, czy Pendolino do kształtu dzioba zimorodka.  



Galeria zdjęć

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej