Eduscience

Eduscience

Czy wiesz, że jadąc szosą, często znajdujesz się na klotoidzie?

Jadąc samochodem lub innym pojazdem po łuku drogi, wydaje nam się, że jedziemy po krzywej, której promień jest stały. Tak nie jest. W projektowaniu dróg stosuje się krzywą, której promień się zmienia (maleje lub rośnie) – jest ona fragmentem KLOTOIDY! Opis matematyczny tej krzywej, inaczej nazywanej spiralą Eulera lub spiralą Cornu, jest bardzo skomplikowany. Został wprowadzony w 1874 roku przez francuskiego fizyka Marie Alfreda Cornu w związku z badaniami w dziedzinie optyki.



Dlaczego KLOTOIDA?
 
Klotoida to krzywa, która cechuje się tym, że wraz ze wzrostem długości łuku, wzrasta proporcjonalnie jej krzywizna. Przyśpieszenie kątowe pojazdu poruszającego się po klotoidzie ze stałą prędkością jest stałe, na pojazd poruszający się po łuku ze stałą prędkością działa jednostajnie rosnąca siła odśrodkowa. Właśnie z tych powodów krzywą przejściową, czyli odcinek drogi łączący prosty fragment z odcinkiem mającym kształt łuku kołowego, najczęściej projektuje się w kształcie KLOTOIDY. Klotoida ma też zastosowanie w projektowaniu linii kolejowych. W czasie przejazdu z prostego odcinka na łuk następuje gwałtowny wzrost lub spadek przyspieszenia odśrodkowego. Dzięki zastosowaniu krzywych przejściowych dla dróg lub szyn kolejowych w kształcie klotoidy, mającej zmienną krzywiznę uzyskuje się płynne przejście dla pojazdów między odcinkiem prostym a łukiem.

Tekst: Leopold Stempowski

Galeria zdjęć

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej