Eduscience

Eduscience

Przykłady komórek wykonanych przez uczniów z Gimnazjum nr 2 w Tuszynie. Fot. Kamila Grochulska

Nauka o komórce inaczej…

A po co mamy się tego uczyć? Komu się to przyda? – to częste komentarze uczniów gimnazjum, które na pewno słyszą nie tylko nauczyciele biologii, ale też chemii lub innych przedmiotów. Czasami przyznaję, w XXI wieku, kiedy niemalże wszędzie i o każdej porze mamy dostęp do informacji, nie mam zadowalającej odpowiedzi dla młodych uczniów. Wszyscy wiemy, że niektóre wiadomości może wykorzystamy jedynie raz w życiu, ale młodemu człowiekowi to nie wystarcza. Często staram się wymyślić jakąś anegdotę, aby zachęcić klasowego malkontenta, czasami proponuję nowe rozwiązanie.

Jednym z takich nielubianych tematów przez uczniów, którzy absolutnie nie wiążą swojej przyszłości z naukami przyrodniczymi jest budowa komórki. Nie pomagają fantastyczne obrazy spod mikroskopu lub animacje komputerowe. Dla niektórych nie ma znaczenia czy mówimy o mitochondrium, o plastydach czy jądrze komórkowym.

Jedną z metod, która wielokrotnie przełamuje niechęć uczniów do tej tematyki jest metoda projektu – model przestrzenny wybranej komórki wykonany własnoręcznie z wykorzystaniem dowolnych materiałów.

Co roku okazuje się, że wyobraźnia uczniów nie zna granic. Prace są wykonane z różnych materiałów od bakłażana po klocki lego, koniecznie musi być dołączona odpowiednia legenda. Najważniejsze, że w czasie realizacji zadania uczeń mimochodem poznaje tak nielubianą budowę komórki.

W galerii prezentujemy kilka prac uczniów Gimnazjum nr 2 w Tuszynie.

 

Tekst i fotografie: Kamila Grochulska, administratorka w Projekcie EDUSCIENCE w Gimnazjum nr 2 w Tuszynie

Galeria zdjęć

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej