Eduscience

Eduscience

Nie jest ważne, czy twoja cyfrówka ma 3 czy 12 megapikseli. Gdyby nie pewien wynalazek wszystkie współczesne aparaty robiłyby szare zdjęcia.

Aparaty cyfrowe, które jeszcze nie tak dawno były prawdziwą nowinką techniczną, obecnie są równie powszechne jak telefony komórkowe, przy okazji często stanowiąc ich wyposażenie. W każdej chwili możemy zatem zrobić zdjęcie i podzielić się nim ze znajomymi. Choć może trudno w to uwierzyć, podziwiając piękne kolory na fotografiach, ale dla matryc światłoczułych świat jest czarno-biały. Sensory rejestrują tylko czy światło dotarło, czy też nie. Jak zatem powstaje cyfrowe zdjęcie barwne?

Lazur morza, złoto piasków i zieleń lasów na naszych zdjęciach zawdzięczamy pomysłowi Bryce’a E. Bayera – wynalazcy pracującego w firmie Eastman Kodak, który w 1976 roku wymyślił i opracował filtr nazwany potem jego nazwiskiem. Filtr ten zbudowany jest z elementów przepuszczających zielony, czerwony i niebieski kolor światła (Rys.1). Elementów zielonych jest 2 razy więcej niż pozostałych, aby odwzorować naturalną zdolność ludzkiego oka do lepszego postrzegania koloru zielonego w świetle dziennym. Mozaikę Bayera umieszcza się przed matrycą światłoczułą. Ponadto przed elementem światłoczułym znajdują się mikrosoczewki, które skupiają światło na fotodiodzie.

W efekcie działania tego filtra na pojedynczy element światłoczuły pada konkretny kolor światła, tę informację wykorzystują następnie algorytmy aparatów do stworzenia barwnego obrazu fotografowanej sceny. To jak wyglądałby surowy obraz rejestrowany przez aparat z uwzględnieniem efektu wywoływanego przez filtr i nie przetwarzanego dalej przez oprogramowanie aparatu, pokazano na dolnym fragmencie rys. 2. Gdyby nie użyto filtru Bayera obraz byłby czarno-biały, a konkretnie w odcieniach szarości. Żeby to samemu zobaczyć, wystarczy wziąć jakąkolwiek fotografię i w programie do obróbki wyłączyć całkowicie nasycenie kolorów.

 

Tekst:

Grzegorz Lizurek

Instytut Geofizyki PAN

Galeria zdjęć

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej