Eduscience

Eduscience

Las to najlepiej wyposażona pracownia edukacyjna. Dzisiaj kilka słów o edukacji leśnej młodzieży w relacji Pana Janusza Świętonia z I Liceum Ogólnokształcącego im. St. Konarskiego w Mielcu (szkoły biorącej aktywny udział w projekcie EDUSCIENCE).

Las będąc bogatym źródłem poznania świata przyrodniczego, jest najlepiej wyposażoną pracownią edukacyjną z prostym i jednocześnie tanim dostępem. Wszystkim należy stwarzać okazje do poznawania środowiska przyrodniczego oraz podnosić świadomość w zakresie odpowiedzialnego i racjonalnego korzystania ze wszystkich funkcji lasu. Łącząc nowoczesne nauczanie z wykorzystaniem sprzętu komputerowego z zajęciami w terenie, prowadzonymi w językach polskim i angielskim chcieliśmy rozpocząć nową formę edukacji. Temu właśnie miała służyć zorganizowana przez klasę II F (w roku szkolnym 2014/15) z I Liceum Ogólnokształcącego wycieczka do pobliskiego lasu państwowego zarządzanego przez Nadleśnictwo Mielec.

Była przechadzka po lesie i obserwacja naturalnego ekosystemu świata roślin i zwierząt. Każdy starał się usłyszeć i zapamiętać jak najwięcej informacji na temat wpływu człowieka na środowisko. Po lesie oprowadzał młodzież leśniczy st. specjalista ds. ochrony lasu i edukacji pan Leszek Magda. Pokazał, w jaki sposób można określić wiek drzewa, przybliżył najważniejsze fakty dotyczące antropopresji na terenie kopalni piasku oraz zdradził kilka tajemnic okolicznych lasów.

Dyrektor Janusz Świętoń a jednocześnie nauczyciel geografii przeprowadził pomiar przewodnictwa elektrolitycznego wody w zbiorniku leśnym. Wynik został porównany z parametrami dla wód mineralnych (Muszynianki, Cisowianki, Piwniczanki). Ćwiczenie to pozwoliło uzmysłowić uczniom, jak w prosty sposób można dokonać wstępnego szacunku czystości wody i stopnia jej mineralizacji. W drugiej części warsztatu geograficznego młodzież ćwiczyła pomiar odległości z wykorzystaniem niwelatora oraz metodą paralaksy. W czasie ćwiczeń korzystano z przyrządów pomiarowych otrzymanych w projekcie edukacyjnym EDUSCIENCE prowadzonym przez Wydział Geofizyki PAN w Warszawie.

Wychowawca klasy, nauczycielka języka angielskiego Mariola Maj świetnie wykorzystała okazję, aby w otoczeniu natury zapoznać klasę z nowym oraz powtórzyć dotychczas poznane słownictwo maturalne dotyczące ekologii oraz środowiska naturalnego. Szczególnie zabawnym okazało się ćwiczenie słownictwa z zakresu nazw gatunków drzew znajdujących się w otoczeniu. Po raz kolejny okazało się, że nie tylko Christmas Tree znajduje się w lesie.


Tekst: Janusz Świętoń, I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Konarskiego w Mielcu


Fot. Jens Schott Knudsen, źródło: www.flickr.com

Wygraj wyprawę życia z EDU-ARCTIC

Marzysz o arktycznej przygodzie? Chcesz zobaczyć, jak pracują naukowcy na dalekiej północy? Niestraszne CI łodzie, helikoptery, piesze wycieczki? Już w lipcu możesz wyjechać w „podróż życia” na Wyspy Owcze lub do Norwegii! Taką szansę daje…

Czytaj więcej

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej