Eduscience

Eduscience

Profil glebowy na tarasie zalewowym ŚwidraFot. Wojciech Piotrowski

Eksperymenty fizyczne zaraz po zakończeniu roku szkolnego? Zorza polarna i morsy w czerwcowym upale? Dla finalistów I edycji Konkursu Arktycznego w ramach projektu EDU-ARCTIC to idealny początek wakacji. 5 drużyn z Polski udowodniło już, że złapali arktycznego bakcyla.

3 uczennice i 2 uczniów z Kartuz, Ostródy, Lęborka i Warszawy znalazło się w gronie najlepszych europejskich zespołów, które przygotowały projekty badawcze i innowacyjne, związane z Arktyką. Bardzo trudno było wybrać zwycięzców, a poziom prac był tak wysoki, że Instytut Geofizyki PAN, lider projektu EDU-ARCTIC postanowił nagrodzić nie tylko pierwszą "szóstkę", która już w sierpniu odwiedzi stacje badawcze na Islandii i Wyspach Owczych. „Warto podtrzymać to zainteresowanie i wykorzystać ich zapał. Zależało nam na tym, żeby docenić ogromny wysiłek uczniów i wsparcie nauczycieli. Zaszli naprawdę bardzo daleko. Stąd pomysł zorganizowania wycieczki naukowej, wykorzystującej infrastrukturę, jaką dysponuje Instytut” – podkreśliła dr Agata Goździk, kierownik projektu.

I tak oto 26 i 27 czerwca br. Instytut Geofizyki PAN miał przyjemność gościć polskich finalistów Konkursu Arktycznego. Maria, Beata, Wiktoria, Michał i Mateusz wraz z opiekunami odwiedzili Instytut, podczas wykładów dowiedzieli się, jakie badania prowadzone są w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund,  czy promieniowanie UV jest zawsze groźne, a także co kryją tajemnicze wnętrza lodowców. W Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze badali właściwości elektryczne atmosfery, a także obejrzeli wystawę polarną – m.in. sprzęt pomiarowy, ale też przedmioty codziennego użytku na stacji.

Mieli też okazję poczuć się jak prawdziwi badacze w terenie – wykonali profil morfologiczny doliny, pomiary prędkości prądu w rzece. Z kolei w Centralnym Obserwatorium Geofizycznym w Belsku zgłębiali tajemnice pola magnetycznego Ziemi i energii słonecznej, a nawet udało im się wytworzyć własną minizorzę polarną w jarzeniówce.

Każdy z młodych – przyszłych naukowców to indywidualność, a ich projekty to prawdziwa inspiracja. Najmłodsze uczestniczki –  13–letnie Wiktoria i Beata – chcą zadbać o uczestników wypraw polarnych, prowadzących badania na stacjach takich jak Polska Stacja Polarna Hornsund – dlatego ich projekty dotyczyły upraw warzyw z wykorzystaniem oświetlenia LED, a także sprytnych sposobów ułatwienia im życia codziennego w surowych, nieco spartańskich warunkach stacji.

Maria to już prawdziwy podróżnik – ma za sobą wyprawę śladami słynnego Shackletona, wybiera się na Hornsund, a w swoim projekcie zajmowała się zmianami warunków pogodowych na północy, związanymi z zanikiem lodu morskiego.

Cieszy szczególnie to, że przygoda z nauką nie kończy się wraz z konkursem – Mateusz nadal chce wykonać pomiary lodowca metodami geodezyjnymi, a Michał już teraz myśli o studiach związanych z projektem, do którego zainspirował go EDU-ARCTIC: aeroponicznymi uprawami roślin i już nawiązał współpracę z naukowcami z Poznania.

Jeszcze raz serdecznie gratulujemy!

A jeśli Wy także chcielibyście wziąć udział w takiej wycieczce, wystartujcie w drugiej edycji konkursu EDU-ARCTIC. Zwycięzców konkursu będzie gościć Polska Stacja Polarna Hornsund na Spitsbergenie. 

Galeria zdjęć

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej