Eduscience

Kartka z podziękowaniami od klasy II B z Bytomia :)

Wrażenia z wycieczek

Piotr Olejniczak

Tak się akurat składa, że moje Muzeum jest odwiedzane przez klasy w ramach projektu EDUSCIENCE i oczywiście nie tylko. Chciałbym podzielić się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami :)

Kiedy pierwsze projektowe wycieczki zaczęły do mnie docierać byłem nieco wystraszony. Nie było do końca wiadomo jak to wszystko będzie wyglądać, jak się będą sprawować uczestnicy i czy ta ciężka – dosłownie i w przenośni – dziedzina nauki jaką jest geologia będzie wystarczająco interesująca dla wycieczkowiczów.
Oczywiście bardzo wiele zależało ode mnie, stąd właśnie ten strach, acz może lepszym słowem byłaby „trema”. Szalenie bardzo zawsze zależy mi na tym, żeby wszyscy kończyli zajęcia ze mną zadowoleni. Wiem – tak się nie da, dlatego, że nie każdy zainteresuje się geologią, czy oglądnięciem zabytków Krakowa pod kątem tego z czego są zbudowane i co w nich można geologicznego zobaczyć. Jasne było dla mnie to, że te zajęcia ze mną były dosyć długie, a osoby w młodym wieku nie należą do zbyt cierpliwych, co oczywiście jest całkowicie dla mnie normalne.
Zaskoczyło mnie jednak to, że tak ogromna większość wycieczek docierała do mnie przejawiając fascynację miejscem i tematyką.  Myślę, że ogromna w tym zasługa nauczycieli, którzy niejednokrotnie wkładają ogrom pracy, a przede wszystkim serce w to, żeby dzieciaki były odpowiednio przygotowane, zmotywowane i chętne do działania. Bardzo to doceniam, a szczególnie wtedy, gdy widoczne są efekty. Prowadzenie takich zajęć, to dla mnie ogromna praca, ale dająca satysfakcję, szczególnie gdy choć jedna osoba po spotkaniu ze mną zacznie się zastanawiać nad otaczającą przyrodą, tą ożywioną i tą nieożywioną - o co tak naprawdę mnie chodzi. Wielkim dla mnie sukcesem jest to, że kilkoro młodych ludzi po zajęciach u mnie wraca regularnie, z rodzicami, tylko po to, aby zadawać kolejne, mądre pytania, albo, żeby znów móc poobcować z nauką. Dla takich ludzi zawsze znajduję czas.

W ostatnich tygodniach docierają do Muzeum bardzo sympatyczne klasy, najwięcej z Bytomia. Pewnie to zasługa tego, że pojawiłem się na Śląsku na konferencji dla nauczycieli właśnie po to, aby zaprosić na zajęcia geologiczne. I strasznie się cieszę, że odzew był tak ogromny, że chyba wszystkie wolne terminy błyskawicznie się zapełniły. To bardzo budujące. A jeszcze bardziej budujące jest to, że nauczyciele i klasy pytają, czy będą mogli kiedyś wrócić. Każdy może wrócić i pytać, albo słuchać. Po to są naukowcy, aby wysłuchać pytań i odpowiedzieć na nie w sposób najłatwiejszy jaki tylko się da. Ludzie nauki biorący udział w EDUSCIENCE już to wiedzą, a myślę, że ten entuzjazm zarazi też innych i kiedyś wyjdą zza swoich biurek, czy ze swoich laboratoriów, co już właściwie zaczyna się dziać.

P.S.
Bardzo zostałem zaskoczony i dostałem od klasy 2B taką oto kartkę :) (na zdjęciach).

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej