Eduscience

Struktury geologiczne w utęsknionym, wiosennym klimacie. fot. Piotr Olejniczak

Rozdział III – wiedza

Piotr Olejniczak

Jako że udało się co nieco nakreślić sylwetkę geologa i czym się właściwie zajmuje możemy teraz zbliżyć się nieco do tajemnej wiedzy geologów. Jak to się dzieje, że z fragmentu skalnego można odczytać niekiedy bardzo barwną historię?

Żeby odczytać z kawałka skały jej historię trzeba zwrócić uwagę na bardzo wiele szczegółów. Zasada jest taka, że zawsze okaz opisujemy, badamy od ogółu do szczegółu.
Biorąc do ręki "kamień" oglądamy go z każdej strony. Patrzymy z jakiej jest skały - czy to osadowej, czy może magmowej, albo metamorficznej. Oczywiście, żeby to wiedzieć trzeba już coś niecoś na ten temat poczytać, albo być uważnym na lekcjach geografii :)
                Mając w ręku skałę osadową zwracamy uwagę na to, jakiego jest koloru - czy jest jasna, czy ciemna, czy widać w niej jakieś ziarna, czy nie, albo czy widzimy w niej jakąkolwiek skamieniałość.
To czy jest zbudowana z widocznych ziaren może nam powiedzieć z jakiego środowiska pochodzi - czy z rzecznego (jak na przykład piaski, żwiry, piaskowce, zlepieńce), czy z morskiego (piaski, wapienie, iły). Kształt tych ziaren ma również znaczenie - obtoczone, owalne będą pochodziły z rzeki, a z kolei obtoczone, ale dyskowate, spłaszczone - z morza.
Oczywiście to tylko drobne przykłady. Kolejnym ważnym aspektem jest to, czy występują w danej skale skamieniałości, czyli szczątki, bądź też ślady działalności życiowej organizmów.
Jeśli znajdziemy w danej skale jakąś skamieniałość - np. amonita, to wiemy, że ta skała powstała w morzu, wieledziesiąt milionów lat temu.
                Ze skałami magmowymi jest nieco trudniej i żeby ich użyć do odczytania historii potrzebne już są specjalistyczne narzędzia laboratoryjne, choć kilka informacji na pierwszy rzut oka można uzyskać.
Jeśli znajdziemy skałę magmową, w której są widoczne kryształy minerałów, jak na przykład w granicie, to wiemy, że miała ona dużo czasu na spokojne krzepnięcie. Oznacza to, że zastygała powoli, głęboko pod ziemią i dzięki temu minerały miały czas na to, żeby urosnąć.
Jeśli w skale magmowej nie widzimy gołym okiem minerałów, a widoczne są z kolei pustki po gazach, to wiemy, że ta skała musiała zastygnąć bardzo szybko.
                Każdy kawałek "kamienia", który weźmiemy do ręki ma swoją historię, która często jest niezwykle ciekawa. Aby ją odczytać trzeba uważnie się jej przyglądnąć i przede wszystkim zastanowić się, dlaczego wygląda ona w taki, a nie w inny sposób.
Powoli będę się starał otwierać przed Wami kolejne kartki tego niezwykłego podręcznika historii zwracając uwagę na elementy i struktury skał, które mogą nam opowiedzieć co się działo wiele milionów lat temu.

Dodaj komentarz

Zielone wtorki z Scientix - seria webinariów

Serdecznie zapraszamy do udziału w webinariach cyklu „Zielone Wtorki z Scientix”. Co dwa-trzy tygodnie (we wtorki o godzinie 17.00) zaprosimy Państwa na spotkania online wokół tematów środowiskowych. Poprowadzą je pracownicy Instytutu Geofizyki…

Czytaj więcej

Dołącz do projektu polarnego dla szkół

Drodzy Nauczyciele, mamy dla Was i dla Waszych szkół kolejną projektową propozycję Projekt EDU-ARCTIC2 oferuje ciekawe pakiety, z którymi uczniowie mogą pracować samodzielnie lub pod Waszym okiem, a także webinaria polarne i filmy 360 stopni…

Czytaj więcej