Eduscience

Eduscience

19 marca 2014 r. w Szkole Podstawowej nr 7 w Mławie uczniowie uczestniczyli w pikniku naukowym zorganizowanym przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, w ramach projektu EDUSCIENCE. W projekcie podnoszenie kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod EDUSCIENCE uczestniczy klasa V a naszej szkoły. Spotkanie otworzyła Pani Dyrektor Elżbieta Bieńkowska, która przywitała zaproszonych gości, uczniów i nauczycieli. Byli wśród nich uczniowie drugiej klasy ze Szkoły Podstawowej w Trębkach. Następnie głos oddano naukowcom. Uczniowie mieli okazję obejrzeć efektowne pokazy z zakresu fizyki niskich temperatur i chemii ognia. Dzieci poznały właściwości ciekłego azotu, bardzo imponujące i wywołujące wielkie emocje okazały te wybuchowe. Zobaczyły różne barwy ognia w zależności od spalanego pierwiastka oraz w jaki sposób objętość substancji wpływa na siłę eksplozji.

Kolejnym etapem pikniku były warsztaty naukowe. Tu każdy z uczestników warsztatów zamienił się w małego naukowca i odkrywał przeróżne właściwości substancji, które zna z życia codziennego. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali sześć doświadczeń. W warsztacie wody dowiedzieli się, jaki jest związek między ciśnieniem, ciężarem a siłą wyporu. Samodzielnie zbudowali własnego Nurka Kartezjusza. Podczas warsztatów śmieciowych każdy uczeń przekonał się, że ze śmieci można zbudować niesamowite rzeczy. Uczniom udało się stworzyć latającą rybkę, słoniowe trąby a nawet prosty wiatrak. W czasie warsztatu „Telefon a dźwięk” uczniowie przekonali się, że dźwięk rozchodzi się też w innych substancjach niż powietrze. Wspólnie z prowadzącym zbudowali telefon ze sznurka, mogli zabrać go do domu. W warsztacie chemia dwutlenku węgla przeprowadzili proste doświadczenia pokazujące właściwości i możliwości wykorzystania w praktyce tego gazu. Podczas warsztatu „Gwiazda elektrostatyczna” uczniowie dowiedzieli się,czym są ładunki elektryczne dodatnie i ujemne. Za pomocą własnoręcznie zrobionej gwiazdy sprawdzili, które ładunki przyciągają się, a które odpychają. W czasie warsztatu „Objętość brył” dzieci poznały różnice i wspólne elementy łączące figury płaskie z bryłami obrotowymi. Każdy miał szansę sprawdzenia się w postrzeganiu objętości. Na koniec każdego warsztatu najaktywniejsza osoba otrzymywała drobny upominek.

Rozstawione również były  stanowiska samoobsługowe z prostymi doświadczeniami do samodzielnego wykonania. Tu uczniowie sprawdzali, czy można wykonać kwadratowe bańki mydlane, bawili się w nawigatorów balonów, obserwowali zjawisko odbicia lustrzanego, starali się zbudować jak najwyższą wieżę z małej ilości klocków, sprawdzali swoją umiejętność logicznego myślenia przy odplątywaniu się z węzłów splatających dwóch uczniów.

Uczniowie klasy projektowej wzięli udział w dwóch lekcjach. Temat pierwszej lekcji ,,Chemia pH - czyli warsztaty chemiczne z domowej kuchni”. Każdy uczeń założył fartuch, aby mógł poczuć się jak w laboratorium chemicznym. Prowadzący zapoznał dzieci z podstawowym sprzętem używanym w czasie doświadczeń. Młodzi, być może przyszli naukowcy, dowiedzieli się co to jest pH roztworu i jak to się dzieje, że granatowy wywar z czerwonej kapusty zmienia barwę po dodaniu cytryny na czerwono, a po dodaniu proszku do pieczenia na zielono. Niektóre reakcje były bardzo burzliwe reakcje i uciekała całą zawartość z probówek. Wiele emocji wzbudziło nabieranie odpowiedniej ilości cieczy pipetą.  No cóż ręka bez wprawy, i nie zawsze to wychodziło. Podczas drugiej lekcji uczniowie udali się w podróż w głąb ciała człowieka. Dowiedzieli się, gdzie leżą i jaką pełnią funkcję poszczególne narządy naszego ciała, a także wysłuchali bicia własnego serca. Sprawdzili się w części praktycznej lekcji, składając bezbłędnie z poszczególnych elementów model budowy wewnętrznej człowieka. Na zakończenie lekcji odbył się quiz podsumowujący zajęcia z drobnymi nagrodami.

Wspaniałą przygodą dla uczniów było przenośne planetarium i lekcja astronomii. Mogli obejrzeć liczne znane gwiazdozbiory, jak i te dotąd im obce. Wszystkie omówione można zauważyć ostatnio na niebie nad Polską. Przypomnieli sobie budowę Układu Słonecznego. Poszerzyli też swoją wiedzę w zakresie poszukiwania Gwiazdy Polarnej i rozpoznawaniu kierunków świata. Towarzyszyli Słońcu w wędrówce wokół Ziemi. Poznali fazy Księżyca. Zobaczyli jak mały jest nasz Układ Słoneczny w całej Drodze Mlecznej i jak niewielka jest Ziemia. Było to niezapomniane przeżycie dla wszystkich uczestników pokazu w planetarium.

Na zakończenie pikniku odbyło się losowanie nagród. Zajęcia w czasie pikniku były dla uczniów niesamowitą przygodą łączącą teorię z praktyką poprzez zabawę. Uczniowie stwierdzili: super zabawa, ale również głowa pełna nowych umiejętności i doświadczeń.

Halina Rakowska

Galeria zdjęć

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej