Eduscience

Eduscience

19 marca 2014 r. w Szkole Podstawowej nr 7 w Mławie uczniowie uczestniczyli w pikniku naukowym zorganizowanym przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, w ramach projektu EDUSCIENCE. W projekcie podnoszenie kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod EDUSCIENCE uczestniczy klasa V a naszej szkoły. Spotkanie otworzyła Pani Dyrektor Elżbieta Bieńkowska, która przywitała zaproszonych gości, uczniów i nauczycieli. Byli wśród nich uczniowie drugiej klasy ze Szkoły Podstawowej w Trębkach. Następnie głos oddano naukowcom. Uczniowie mieli okazję obejrzeć efektowne pokazy z zakresu fizyki niskich temperatur i chemii ognia. Dzieci poznały właściwości ciekłego azotu, bardzo imponujące i wywołujące wielkie emocje okazały te wybuchowe. Zobaczyły różne barwy ognia w zależności od spalanego pierwiastka oraz w jaki sposób objętość substancji wpływa na siłę eksplozji.

Kolejnym etapem pikniku były warsztaty naukowe. Tu każdy z uczestników warsztatów zamienił się w małego naukowca i odkrywał przeróżne właściwości substancji, które zna z życia codziennego. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali sześć doświadczeń. W warsztacie wody dowiedzieli się, jaki jest związek między ciśnieniem, ciężarem a siłą wyporu. Samodzielnie zbudowali własnego Nurka Kartezjusza. Podczas warsztatów śmieciowych każdy uczeń przekonał się, że ze śmieci można zbudować niesamowite rzeczy. Uczniom udało się stworzyć latającą rybkę, słoniowe trąby a nawet prosty wiatrak. W czasie warsztatu „Telefon a dźwięk” uczniowie przekonali się, że dźwięk rozchodzi się też w innych substancjach niż powietrze. Wspólnie z prowadzącym zbudowali telefon ze sznurka, mogli zabrać go do domu. W warsztacie chemia dwutlenku węgla przeprowadzili proste doświadczenia pokazujące właściwości i możliwości wykorzystania w praktyce tego gazu. Podczas warsztatu „Gwiazda elektrostatyczna” uczniowie dowiedzieli się,czym są ładunki elektryczne dodatnie i ujemne. Za pomocą własnoręcznie zrobionej gwiazdy sprawdzili, które ładunki przyciągają się, a które odpychają. W czasie warsztatu „Objętość brył” dzieci poznały różnice i wspólne elementy łączące figury płaskie z bryłami obrotowymi. Każdy miał szansę sprawdzenia się w postrzeganiu objętości. Na koniec każdego warsztatu najaktywniejsza osoba otrzymywała drobny upominek.

Rozstawione również były  stanowiska samoobsługowe z prostymi doświadczeniami do samodzielnego wykonania. Tu uczniowie sprawdzali, czy można wykonać kwadratowe bańki mydlane, bawili się w nawigatorów balonów, obserwowali zjawisko odbicia lustrzanego, starali się zbudować jak najwyższą wieżę z małej ilości klocków, sprawdzali swoją umiejętność logicznego myślenia przy odplątywaniu się z węzłów splatających dwóch uczniów.

Uczniowie klasy projektowej wzięli udział w dwóch lekcjach. Temat pierwszej lekcji ,,Chemia pH - czyli warsztaty chemiczne z domowej kuchni”. Każdy uczeń założył fartuch, aby mógł poczuć się jak w laboratorium chemicznym. Prowadzący zapoznał dzieci z podstawowym sprzętem używanym w czasie doświadczeń. Młodzi, być może przyszli naukowcy, dowiedzieli się co to jest pH roztworu i jak to się dzieje, że granatowy wywar z czerwonej kapusty zmienia barwę po dodaniu cytryny na czerwono, a po dodaniu proszku do pieczenia na zielono. Niektóre reakcje były bardzo burzliwe reakcje i uciekała całą zawartość z probówek. Wiele emocji wzbudziło nabieranie odpowiedniej ilości cieczy pipetą.  No cóż ręka bez wprawy, i nie zawsze to wychodziło. Podczas drugiej lekcji uczniowie udali się w podróż w głąb ciała człowieka. Dowiedzieli się, gdzie leżą i jaką pełnią funkcję poszczególne narządy naszego ciała, a także wysłuchali bicia własnego serca. Sprawdzili się w części praktycznej lekcji, składając bezbłędnie z poszczególnych elementów model budowy wewnętrznej człowieka. Na zakończenie lekcji odbył się quiz podsumowujący zajęcia z drobnymi nagrodami.

Wspaniałą przygodą dla uczniów było przenośne planetarium i lekcja astronomii. Mogli obejrzeć liczne znane gwiazdozbiory, jak i te dotąd im obce. Wszystkie omówione można zauważyć ostatnio na niebie nad Polską. Przypomnieli sobie budowę Układu Słonecznego. Poszerzyli też swoją wiedzę w zakresie poszukiwania Gwiazdy Polarnej i rozpoznawaniu kierunków świata. Towarzyszyli Słońcu w wędrówce wokół Ziemi. Poznali fazy Księżyca. Zobaczyli jak mały jest nasz Układ Słoneczny w całej Drodze Mlecznej i jak niewielka jest Ziemia. Było to niezapomniane przeżycie dla wszystkich uczestników pokazu w planetarium.

Na zakończenie pikniku odbyło się losowanie nagród. Zajęcia w czasie pikniku były dla uczniów niesamowitą przygodą łączącą teorię z praktyką poprzez zabawę. Uczniowie stwierdzili: super zabawa, ale również głowa pełna nowych umiejętności i doświadczeń.

Halina Rakowska

Galeria zdjęć