Eduscience

Eduscience

Wakacje już w pełni. Tymczasem nasi uczniowie chętnie dzielą się z nami swoimi wrażeniami z realizacji projektu. Tym razem otrzymaliśmy wciągającą relację o tym, jak uczniowie z klasy piątej z Krotoszyna, podczas wizyty w Książu odkrywali świat przyrody i nauki, i o tym, jaka niespodzianka spotkała ich w Zamku Książ.

W dniach 12-13 czerwca uczniowie z klasy Va Zespołu Szkół nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. H. Jordana w Krotoszynie wraz z opiekunami wzięli udział w wycieczce EDUSCIENCE do Książa.

Aby lepiej poznać piękną Ziemię Kłodzką uczniowie wyjechali na wycieczkę dzień wcześniej czyli 11 czerwca. Dzieci zwiedziły między innymi Kopalnię Złota w Złotym Stoku, spacerowały po Kłodzku i przeżyły wiele emocji w podziemiach Twierdzy Kłodzkiej.

W dniu 12 czerwca uczniowie zameldowali się w Obserwatorium Geofizycznym Instytutu Geofizyki PAN w Książu na zaplanowane w ramach Projektu EDUSCIENCE zajęcia edukacyjne. Podczas lekcji prowadzonych przez dydaktyków: mgr inż. Leopolda Stempowskiego i mgr Jerzego Speila, dzieci dowiedziały się, jak zmierzyć szerokość rzeki przy pomocy czapki, jak działa nowoczesny kalkulator oraz uzupełniały karty pracy sprawdzające znajomość mapy Polski. W drugiej części zajęć zapoznały się z metodami rejestracji fal sejsmicznych, uczestniczyły w prelekcji na temat budowy Ziemi oraz metod lokalizacji trzęsień Ziemi. Mogły ,,na żywo” zobaczyć jak zapisywane są fale sejsmiczne i jak się je interpretuje.

Podczas zajęć dzieci spotkała wielka niespodzianka. Okazało się bowiem, że do Książa przybył książę Bolko Hochberg, wnuk legendarnej księżnej Daisy i księcia Jana Henryka XV Hochberga, dawnych właścicieli zamku. Sympatyczny starszy pan przyszedł na zajęcia, przywitał się z dziećmi i chętnie stanął do wspólnej fotografii.

Po przerwie na obiad uczniowie wrócili do zamku na lekcję muzealną. W sali kinowej, gdzie dawni właściciele oglądali czarno-białe filmy, dzieci obejrzały prezentację na temat historii zamku i rodziny Hochbergów, a następnie wyruszyły na zwiedzanie zamku. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiedziała historię zamku na przestrzeni dziejów, a także przedstawiła tajemnice podziemnych tuneli. Uczniowie zwiedzili imponującej wielkości komnaty, z których najpiękniejsze to Sala Maksymiliana, Salon Chiński, Salon Włoski, Salon Zielony i Hall Myśliwski. Na koniec w jednej z sal czekał na nich pokaz w przenośnym planetarium. Dzieci miały niepowtarzalną okazję, aby przy pomocy nowoczesnych urządzeń multimedialnych odbyć podróż w odległe miejsca Układu Słonecznego. Pracownik planetarium zwrócił uwagę na zjawiska występujące na sferze niebieskiej, uczył obserwacji ruchu gwiazd i planet, a także lokalizowania wybranych ciał niebieskich.

Zwieńczeniem dnia była obserwacja plam na Słońcu przy użyciu specjalnego teleskopu, a następnie spacer ścieżkami edukacyjnymi Zamku Książ oraz Książańskiego Parku Krajobrazowego.

Po tak pracowitym dniu dzieci wróciły na nocleg do Pasterki. Gdy tylko zregenerowały siły, po zjedzeniu pysznej kolacji, rzuciły wyzwanie przebywającym tam gimnazjalistom z Brzegu. Został rozegrany mecz piłki siatkowej Krotoszyn- Brzeg. Mali Krotoszynianie pokonali z kretesem wyższych i starszych o dwa lata gimnazjalistów, zyskując tym uznanie przeciwników. Radość ze zwycięstwa była ogromna.

Następnego dnia po śniadaniu nastąpił wymarsz z Pasterki na Szczeliniec Wielki (919 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Gór Stołowych i zarazem wspaniały punkt widokowy. Po drodze można było podziwiać naturalnie powstałe formy skalne o ciekawych kształtach: Wielbłąda, Słonia, Kwokę, Żółwia i charakterystycznego Małpoluda. Dzieci zobaczyły także Kołyskę Księżniczki Emilki – dwie niezwykłe skały (tzw. chybotki), które, pomimo swej dużej masy, dają się poruszyć przy użyciu niewielkiej siły. Podczas wędrówki na Szczelińcu przewodnik, pan Darek w sposób bardzo ciekawy przekazał legendy związane z Górami Stołowymi i Sudetami. Wspaniałe , niepowtarzalne formy skalne i labirynty oraz tajemniczy duch Liczyrzepa wprawiły wszystkich w odpowiedni nastrój. Nikt nie marudził i nie narzekał, aby nie ,,rozłościć” Ducha Gór.

Piękna pogoda i doskonała widoczność sprawiły, że można było z góry podziwiać Ziemię Kłodzką, a także poszczególne pasma Sudetów.

Wycieczka dostarczyła wszystkim dużej porcji ciekawej wiedzy, wielu wrażeń i potwierdziła założenia Projektu EDUSCIENCE, że nauka wcale nie musi być nudna.

Autor tekstu: Aleksandra Knychała

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej