Eduscience

Eduscience

W czwartek 5 czerwca w SP2 w Wodzisławiu Śląskim uczniowie uczestniczyli w pikniku naukowym zorganizowanym przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, w ramach projektu EDUSCIENCE. W projekcie podnoszenia kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod EDUSCIENCE uczestniczy klasa V  naszej szkoły.

Głównym celem naukowego pikniku EDUSCIENCE było uatrakcyjnienie i  zainteresowanie przedmiotami ścisłymi i pokazanie jak ciekawa może być nauka.

Spotkanie otworzyła Pani Dyrektor Joanna Kulińska, która przywitała zaproszonych gości, uczniów i nauczycieli. Byli wśród nich uczniowie drugiej klasy ze Szkoły Podstawowej w Zabełkowie, także biorący udział w projekcie. Następnie głos oddano naukowcom.

Uczniowie mieli okazję obejrzeć efektowne pokazy z zakresu fizyki niskich temperatur i chemii ognia. Dzieci poznały właściwości ciekłego azotu, bardzo imponujące i wywołujące wielkie emocje okazały te wybuchowe. Zobaczyły różne barwy ognia w zależności od spalanego pierwiastka oraz w jaki sposób objętość substancji wpływa na siłę eksplozji.

Kolejnym etapem pikniku były warsztaty naukowe. Na nich każdy z uczestników warsztatów zamienił się w małego naukowca i odkrywał przeróżne właściwości substancji, które zna z życia codziennego. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali sześć doświadczeń. Na warsztatach wody dowiedzieli się, jaki jest związek między ciśnieniem, ciężarem a siłą wyporu. Samodzielnie zbudowali własnego nurka.

Podczas warsztatów śmieciowych każdy uczeń przekonał się, że ze śmieci można zbudować niesamowite rzeczy. Uczniom udało się stworzyć prosty wiatrak.

W czasie warsztatu Telefon a dźwięk uczniowie przekonali się, że dźwięk rozchodzi się też w innych substancjach niż powietrze. Wspólnie z prowadzącym zbudowali telefon ze sznurka, mogli zabrać go do domu.

W warsztacie chemia dwutlenku węgla przeprowadzili proste doświadczenia pokazujące właściwości i możliwości wykorzystania w praktyce tego gazu.

Podczas warsztatu „Gwiazda elektrostatyczna” uczniowie dowiedzieli się, czym są ładunki elektryczne dodatnie i ujemne. Za pomocą własnoręcznie zrobionej gwiazdy sprawdzili, które ładunki przyciągają się, a które odpychają.

W czasie warsztatu „Objętość brył” dzieci poznały różnice i wspólne elementy łączące figury płaskie z bryłami obrotowymi. Każdy miał szansę sprawdzenia się w postrzeganiu objętości. Na koniec każdego warsztatu najaktywniejsza osoba otrzymywała drobny upominek.

Rozstawione również były  stanowiska samoobsługowe z prostymi doświadczeniami do samodzielnego wykonania. Tu uczniowie sprawdzali, czy można wykonać kwadratowe bańki mydlane, bawili się w nawigatorów balonów, obserwowali zjawisko odbicia lustrzanego, starali się zbudować jak najwyższą wieżę z małej ilości klocków.

Uczniowie klasy projektowej wzięli udział w dwóch lekcjach. Temat pierwszej lekcji lekcja związana była z magnetyzmem i jego tajemnicami.

Podczas drugiej lekcji Budowa człowieka, uczniowie udali się w podróż w głąb ciała człowieka. Dowiedzieli się, gdzie leżą i jaką pełnią funkcję poszczególne narządy naszego ciała, a także wysłuchali bicia własnego serca. Sprawdzili się w części praktycznej lekcji, składając bezbłędnie z poszczególnych elementów model budowy wewnętrznej człowieka. Na zakończenie lekcji odbył się quiz podsumowujący zajęcia z drobnymi nagrodami.

Wspaniałą przygodą dla uczniów było przenośne planetarium i lekcja astronomii. Mogli obejrzeć liczne znane gwiazdozbiory, jak i te dotąd im obce. Wszystkie omówione można zauważyć ostatnio na niebie nad Polską. Przypomnieli sobie budowę Układu Słonecznego. Poszerzyli też swoją wiedzę w zakresie poszukiwania Gwiazdy Polarnej i rozpoznawaniu kierunków świata. Towarzyszyli Słońcu w wędrówce wokół Ziemi. Poznali fazy Księżyca. Zobaczyli jak mały jest nasz Układ Słoneczny w całej Drodze Mlecznej i jak niewielka jest Ziemia. Było to niezapomniane przeżycie dla wszystkich uczestników pokazu w planetarium.

Na zakończenie pikniku odbyło się losowanie nagród.

 Zajęcia w czasie pikniku były dla uczniów niesamowitą przygodą, która idealnie połączyła zabawę z nauką i pozwoliła im lepiej zrozumieć przedstawianą problematykę dzięki praktycznemu zastosowaniu wiedzy. Uczniowie byli zachwyceni pokazami i warsztatami.

Piknik okazał się niesamowitą przygodą, niezwykłym spotkaniem z nauką, która cały czas nas zadziwia i zaskakuje. Rozbudził ciekawość świata, pasje badawcze, na pewno przyczyni się w przyszłości do zwiększenia liczby młodych naukowców.

Galeria zdjęć

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej