Eduscience

Eduscience

W czwartek 5 czerwca w SP2 w Wodzisławiu Śląskim uczniowie uczestniczyli w pikniku naukowym zorganizowanym przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, w ramach projektu EDUSCIENCE. W projekcie podnoszenia kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod EDUSCIENCE uczestniczy klasa V  naszej szkoły.

Głównym celem naukowego pikniku EDUSCIENCE było uatrakcyjnienie i  zainteresowanie przedmiotami ścisłymi i pokazanie jak ciekawa może być nauka.

Spotkanie otworzyła Pani Dyrektor Joanna Kulińska, która przywitała zaproszonych gości, uczniów i nauczycieli. Byli wśród nich uczniowie drugiej klasy ze Szkoły Podstawowej w Zabełkowie, także biorący udział w projekcie. Następnie głos oddano naukowcom.

Uczniowie mieli okazję obejrzeć efektowne pokazy z zakresu fizyki niskich temperatur i chemii ognia. Dzieci poznały właściwości ciekłego azotu, bardzo imponujące i wywołujące wielkie emocje okazały te wybuchowe. Zobaczyły różne barwy ognia w zależności od spalanego pierwiastka oraz w jaki sposób objętość substancji wpływa na siłę eksplozji.

Kolejnym etapem pikniku były warsztaty naukowe. Na nich każdy z uczestników warsztatów zamienił się w małego naukowca i odkrywał przeróżne właściwości substancji, które zna z życia codziennego. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali sześć doświadczeń. Na warsztatach wody dowiedzieli się, jaki jest związek między ciśnieniem, ciężarem a siłą wyporu. Samodzielnie zbudowali własnego nurka.

Podczas warsztatów śmieciowych każdy uczeń przekonał się, że ze śmieci można zbudować niesamowite rzeczy. Uczniom udało się stworzyć prosty wiatrak.

W czasie warsztatu Telefon a dźwięk uczniowie przekonali się, że dźwięk rozchodzi się też w innych substancjach niż powietrze. Wspólnie z prowadzącym zbudowali telefon ze sznurka, mogli zabrać go do domu.

W warsztacie chemia dwutlenku węgla przeprowadzili proste doświadczenia pokazujące właściwości i możliwości wykorzystania w praktyce tego gazu.

Podczas warsztatu „Gwiazda elektrostatyczna” uczniowie dowiedzieli się, czym są ładunki elektryczne dodatnie i ujemne. Za pomocą własnoręcznie zrobionej gwiazdy sprawdzili, które ładunki przyciągają się, a które odpychają.

W czasie warsztatu „Objętość brył” dzieci poznały różnice i wspólne elementy łączące figury płaskie z bryłami obrotowymi. Każdy miał szansę sprawdzenia się w postrzeganiu objętości. Na koniec każdego warsztatu najaktywniejsza osoba otrzymywała drobny upominek.

Rozstawione również były  stanowiska samoobsługowe z prostymi doświadczeniami do samodzielnego wykonania. Tu uczniowie sprawdzali, czy można wykonać kwadratowe bańki mydlane, bawili się w nawigatorów balonów, obserwowali zjawisko odbicia lustrzanego, starali się zbudować jak najwyższą wieżę z małej ilości klocków.

Uczniowie klasy projektowej wzięli udział w dwóch lekcjach. Temat pierwszej lekcji lekcja związana była z magnetyzmem i jego tajemnicami.

Podczas drugiej lekcji Budowa człowieka, uczniowie udali się w podróż w głąb ciała człowieka. Dowiedzieli się, gdzie leżą i jaką pełnią funkcję poszczególne narządy naszego ciała, a także wysłuchali bicia własnego serca. Sprawdzili się w części praktycznej lekcji, składając bezbłędnie z poszczególnych elementów model budowy wewnętrznej człowieka. Na zakończenie lekcji odbył się quiz podsumowujący zajęcia z drobnymi nagrodami.

Wspaniałą przygodą dla uczniów było przenośne planetarium i lekcja astronomii. Mogli obejrzeć liczne znane gwiazdozbiory, jak i te dotąd im obce. Wszystkie omówione można zauważyć ostatnio na niebie nad Polską. Przypomnieli sobie budowę Układu Słonecznego. Poszerzyli też swoją wiedzę w zakresie poszukiwania Gwiazdy Polarnej i rozpoznawaniu kierunków świata. Towarzyszyli Słońcu w wędrówce wokół Ziemi. Poznali fazy Księżyca. Zobaczyli jak mały jest nasz Układ Słoneczny w całej Drodze Mlecznej i jak niewielka jest Ziemia. Było to niezapomniane przeżycie dla wszystkich uczestników pokazu w planetarium.

Na zakończenie pikniku odbyło się losowanie nagród.

 Zajęcia w czasie pikniku były dla uczniów niesamowitą przygodą, która idealnie połączyła zabawę z nauką i pozwoliła im lepiej zrozumieć przedstawianą problematykę dzięki praktycznemu zastosowaniu wiedzy. Uczniowie byli zachwyceni pokazami i warsztatami.

Piknik okazał się niesamowitą przygodą, niezwykłym spotkaniem z nauką, która cały czas nas zadziwia i zaskakuje. Rozbudził ciekawość świata, pasje badawcze, na pewno przyczyni się w przyszłości do zwiększenia liczby młodych naukowców.

Galeria zdjęć

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej