Eduscience

Eduscience

„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Pod takim hasłem 11 czerwca w ramach projektu EDUSCIENCE odbył się w naszej szkole Piknik Naukowy. Organizatorem tego niezwykłego spotkania z nauką był Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, a nad sprawnym przebiegiem czuwały p. Grażyna Dymańska – szkolny administrator projektu oraz p. Anna Dziewiałtowicz i p. Katarzyna Skrzypkowiak – nauczycielki realizujące projekt w naszej szkole.

W projekcie „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod – EDUSCIENCE” uczestniczy klasa V b.

Głównym celem naukowego pikniku EDUSCIENCE było uatrakcyjnienie zajęć oraz zainteresowanie przedmiotami ścisłymi i pokazanie jak ciekawa może być nauka.

Spotkanie otworzyła Pani Dyrektor Mariola Ostrowska, która przywitała gości, uczniów i nauczycieli. Następnie rozpoczął się pokaz naukowy, jakiego jeszcze w naszej szkole nie było. Obejrzeliśmy bardzo efektowny show łączący ze sobą fizykę niskich temperatur i chemię ognia. Organizatorzy zaprezentowali unikalne właściwości ciekłego azotu, szczególnie interesujące okazały się oczywiście te wybuchowe. Oglądaliśmy też różne barwy ognia, w zależności od spalanych pierwiastków. Obserwowaliśmy wpływ objętości na siłę eksplozji. Pokazom towarzyszyły ogromne emocje ze strony publiczności.

Kolejnym etapem Pikniku były warsztaty naukowe. Uczniowie mogli samodzielnie zbudować własnego Nurka Kartezjusza, stworzyć niesamowitą zabawkę ze śmieci, zbudować telefon sznurkowy, wyprodukować dwutlenek węgla, oszacować, a następnie zbadać objętość brył i pobawić się oddziaływaniami elektrostatycznymi na swojej własnej elektrostatycznej gwieździe. Każdy z uczestników warsztatów zamieniał się w małego naukowca, odkrywając przeróżne właściwości substancji, które znamy z życia codziennego. Na koniec każdego warsztatu najaktywniejsza osoba otrzymywała drobny upominek.

Rozstawione również były  stanowiska samoobsługowe z prostymi doświadczeniami do samodzielnego wykonania. Tu uczniowie sprawdzali, czy można wykonać kwadratowe bańki mydlane, bawili się w nawigatorów balonów, starali się zbudować jak najwyższą wieżę z małej ilości klocków, sprawdzali swoją umiejętność logicznego myślenia przy odplątywaniu się z węzłów.

Uczniowie klasy projektowej wzięli udział w dwóch lekcjach. Pierwsze zajęcia wprowadziły ich w świat magnetyzmu i jego tajemnic. Dzięki doświadczeniom poznali odpowiedzi na pytania: Czym jest magnes? Gdzie można go znaleźć? Czy Ziemia też jest magnesem? Które materiały są magnesami, a które mają tylko właściwości magnetyczne? Czy wszystkie magnesy przyciągają z taką samą siłą? Czy każda strona magnesu działa z tą samą siłą? Do czego służy kompas? Czy igły mogą działać tak jak opiłki żelaza?

Temat drugiej lekcji brzmiał: ,,Chemia pH - czyli warsztaty chemiczne z domowej kuchni”. Każdy uczeń założył fartuch, aby mógł poczuć się jak w laboratorium chemicznym. Prowadzący zapoznał dzieci z podstawowym sprzętem używanym w czasie doświadczeń. Młodzi, być może przyszli naukowcy, dowiedzieli się co to jest pH roztworu i jak to się dzieje, że granatowy wywar z czerwonej kapusty zmienia barwę po dodaniu cytryny na czerwono, a po dodaniu proszku do pieczenia na zielono.

Na zakończenie zajęć odbył się quiz podsumowujący z nagrodami – logicznymi układankami.

Niesamowitym przeżyciem była wizyta w przenośnym planetarium. Uczniowie mogli obejrzeć gwiazdozbiory, które są widoczne na niebie na terenie Polski oraz poznać budowę Układu Słonecznego. Poszczególne planety przesuwały się nad ich głowami, aż chciało się ich dotykać. Razem ze Słońcem wędrowali po niebie w ciągu czterech pór roku oraz poznali fazy Księżyca. Była to fascynująca lekcja astronomii.

Na zakończenie pikniku odbyło się losowanie nagród – szczęśliwcy otrzymali gry edukacyjne.

Zajęcia w czasie pikniku były dla uczniów niesamowitą przygodą, która idealnie połączyła zabawę z nauką i pozwoliła im lepiej zrozumieć przedstawianą problematykę dzięki praktycznemu zastosowaniu wiedzy. Uczniowie byli zachwyceni pokazami i warsztatami.

Bardzo dziękujemy organizatorom Pikniku za fantastyczne zajęcia i moc wrażeń!

 

Relacja z Pikniku na stronie szkoły:

http://szkola.ustronie-morskie.pl/piknik-naukowy-eduscience,541,l1.html

 

na stronie Gminy Ustronie Morskie:

http://www.ustronie-morskie.pl/piknik-naukowy-eduscience,2536,l1.html

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej