Eduscience

W dniach 9 –10 czerwca 2014 roku uczniowie kl. 5 Szkoły Podstawowej w Klenicy wraz z opiekunami odbyli w ramach projektu EDUSCIENCE wycieczkę do Ojcowa i Krakowa.

Przygodę rozpoczęliśmy już o 400 rano. Wszyscy gotowi wsiedli do autokaru i już po 7 godzinach drogi byliśmy na miejscu, czyli w Krakowie.

Około godziny 1100 rozpoczęliśmy zajęcia w Muzeum Geologicznym. Tematem zajęć były wulkany, skamieniałości oraz przeszłość Ziemi.

O godzinie 1300 zjedliśmy obiad. Po obiedzie, spacerując szlakiem kamiennych zabytków Krakowa, mogliśmy zobaczyć, z jakich skał zbudowane są stare kościoły i kamienice w Krakowie. W czasie gry terenowej uczniowie szukali obiektów architektury wykonanych ze skał, które poznali w muzeum. Potem mieliśmy jeszcze kilka chwil na zwiedzanie zabytków Krakowa z bardzo miłym przewodnikiem, a następnie pojechaliśmy do miejsca zakwaterowania.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od Jaskini Nietoperzowej. Tam spotkaliśmy jej mieszkańców, podziwialiśmy nacieki skalne, w całkowitej ciemności i ciszy słuchaliśmy głosu jaskini.

Do Obserwatorium Sejsmologicznego Instytutu Geofizyki PAN, korzystając ze wspaniałej jesiennej pogody, przeszliśmy szlakiem. Zajęcia w obserwatorium były bardzo ciekawe.

Kolejnym etapem naszej wycieczki było Muzeum Przyrodnicze im. prof. Szafera w Ojcowie do którego również poszliśmy szlakiem podziwiając Ojcowski Park Narodowy. Zajęcia w muzeum wzbudziły wielkie zainteresowanie.

Około godziny 1630 zakończyliśmy zwiedzanie i pojechaliśmy na zasłużony obiad. Po obiedzie tj. dokładnie po 7 godzinach byliśmy w Klenicy. Smutni że to już koniec tak wspaniałej wycieczki.

Marcin Cieślik administrator projektu

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.