Eduscience

Eduscience

W dniach 02–03 czerwca 2014 r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej byli na wycieczce EDUSCIENCE w Raciborzu. Niżej zamieszczamy relację autorstwa opiekunki wycieczki Pani Ewy Jańczak.

Od początku projektu EDUSCIENCE uczniowie klas 2a i 2c  ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Bytomiu czekali na 2 i 3 czerwca, by wreszcie wziąć udział w dwudniowej wycieczce do Raciborza.

Program zajęć, który nam zaproponowano był bardzo ciekawy i interesujący. Opiekę dydaktyczną zapewniał nam fantastyczny dydaktyk i pasjonat przyrody Pan Jan Klabiński. W sposób prosty, interesujący i obrazowy przekazywał swoją wiedzę o przyrodzie, elektryczności i polu magnetycznym. Zacznijmy jednak od początku…

Pierwszym punktem naszego wyjazdu było zwiedzanie Zamku Piastowskiego w Raciborzu. Wystawa przyrodnicza wzbudziła nasze największe zainteresowanie, zainteresowały nas także dawne naczynia, sprzęty i urządzenia. Każdy uczestnik wycieczki strzelał z łuku, przebierał się za rycerza, by choć przez chwilę poczuć jak w dawnych czasach. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Arboretum Bramy Morawskiej i Zaczarowanego Ogrodu. Tam dowiedzieliśmy się jak wygląda przytulia roślina o właściwościach czepnych, firletka czy przetacznik, jak odróżnić stare graby od młodych i zdobyliśmy cenną wiedzę na temat innych roślin.  Po obiedzie udaliśmy się do Obserwatorium Sejsmologicznego. Z bliska obserwowaliśmy jak pracują sejsmografy, na jakiej zasadzie działają i kto je w Raciborzu zaprojektował. Później współuczestniczyliśmy w  doświadczeniach  związanych z badaniem gęstości cieczy,  eksperymentowaliśmy z różnymi wahadłami, ogrzewaliśmy metal i sprawdzaliśmy, czy kształt naczynia może wpływać na ilość płynu w nim zawartego. Ponadto Pan Wojciech Wojtak opowiadał nam o życiu naukowców i badaniach prowadzonych na Antarktydzie. Prezentował przykłady roślin i zwierząt, które tam żyją. Drugi dzień wycieczki to bliski kontakt z przyrodą w rezerwacie Łężczok, obserwacje  różnych gatunków ptaków, poznanie roślin preferujących środowisko wodne oraz łęgów. Dzięki lornetkom wypatrzyliśmy perkoza, kaczkę hełmiatkę, a wykorzystując stetoskop słuchaliśmy, jak woda krąży w drzewach. Ostatnią atrakcją były zajęcia w Zespole Szkół Mechanicznych, które nas zelektryzowały. Pan Kalabiński prezentował efektowne doświadczenia,  wykorzystując pole magnetyczne i prąd. Pokazał, jak zachowuje  się piorun w różnych sytuacjach i jak należy postępować w czasie burzy w otwartym terenie.      

Wyjazd wspominamy niezwykle miło. Dużo się nauczyliśmy i dowiedzieliśmy. Dzięki takim lekcjom przyrody i nauki, nowe zjawiska i wiadomości są dla nas proste i jasne. Gdyby tylko takich „żywych” lekcji było więcej, swoją wiedzą wkrótce  moglibyśmy dorównać uczniom  klas  szóstych. Organizatorom i dydaktykom – BARDZO DZIĘKUJEMY!

Tekst i fotografie: Ewa Jańczak

Ta sama relacja znajduje się także na stronie Szkoły Podstawowej nr 16 http://sp16.bytom.pl/8-aktualnosci/256-dwudniowa-wycieczka-dydaktyczna-eduscience.html


Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej