Eduscience

Eduscience

W dniach 02–03 czerwca 2014 r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej byli na wycieczce EDUSCIENCE w Raciborzu. Niżej zamieszczamy relację autorstwa opiekunki wycieczki Pani Ewy Jańczak.

Od początku projektu EDUSCIENCE uczniowie klas 2a i 2c  ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Bytomiu czekali na 2 i 3 czerwca, by wreszcie wziąć udział w dwudniowej wycieczce do Raciborza.

Program zajęć, który nam zaproponowano był bardzo ciekawy i interesujący. Opiekę dydaktyczną zapewniał nam fantastyczny dydaktyk i pasjonat przyrody Pan Jan Klabiński. W sposób prosty, interesujący i obrazowy przekazywał swoją wiedzę o przyrodzie, elektryczności i polu magnetycznym. Zacznijmy jednak od początku…

Pierwszym punktem naszego wyjazdu było zwiedzanie Zamku Piastowskiego w Raciborzu. Wystawa przyrodnicza wzbudziła nasze największe zainteresowanie, zainteresowały nas także dawne naczynia, sprzęty i urządzenia. Każdy uczestnik wycieczki strzelał z łuku, przebierał się za rycerza, by choć przez chwilę poczuć jak w dawnych czasach. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Arboretum Bramy Morawskiej i Zaczarowanego Ogrodu. Tam dowiedzieliśmy się jak wygląda przytulia roślina o właściwościach czepnych, firletka czy przetacznik, jak odróżnić stare graby od młodych i zdobyliśmy cenną wiedzę na temat innych roślin.  Po obiedzie udaliśmy się do Obserwatorium Sejsmologicznego. Z bliska obserwowaliśmy jak pracują sejsmografy, na jakiej zasadzie działają i kto je w Raciborzu zaprojektował. Później współuczestniczyliśmy w  doświadczeniach  związanych z badaniem gęstości cieczy,  eksperymentowaliśmy z różnymi wahadłami, ogrzewaliśmy metal i sprawdzaliśmy, czy kształt naczynia może wpływać na ilość płynu w nim zawartego. Ponadto Pan Wojciech Wojtak opowiadał nam o życiu naukowców i badaniach prowadzonych na Antarktydzie. Prezentował przykłady roślin i zwierząt, które tam żyją. Drugi dzień wycieczki to bliski kontakt z przyrodą w rezerwacie Łężczok, obserwacje  różnych gatunków ptaków, poznanie roślin preferujących środowisko wodne oraz łęgów. Dzięki lornetkom wypatrzyliśmy perkoza, kaczkę hełmiatkę, a wykorzystując stetoskop słuchaliśmy, jak woda krąży w drzewach. Ostatnią atrakcją były zajęcia w Zespole Szkół Mechanicznych, które nas zelektryzowały. Pan Kalabiński prezentował efektowne doświadczenia,  wykorzystując pole magnetyczne i prąd. Pokazał, jak zachowuje  się piorun w różnych sytuacjach i jak należy postępować w czasie burzy w otwartym terenie.      

Wyjazd wspominamy niezwykle miło. Dużo się nauczyliśmy i dowiedzieliśmy. Dzięki takim lekcjom przyrody i nauki, nowe zjawiska i wiadomości są dla nas proste i jasne. Gdyby tylko takich „żywych” lekcji było więcej, swoją wiedzą wkrótce  moglibyśmy dorównać uczniom  klas  szóstych. Organizatorom i dydaktykom – BARDZO DZIĘKUJEMY!

Tekst i fotografie: Ewa Jańczak

Ta sama relacja znajduje się także na stronie Szkoły Podstawowej nr 16 http://sp16.bytom.pl/8-aktualnosci/256-dwudniowa-wycieczka-dydaktyczna-eduscience.html


Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej