Eduscience

Trzęsienie ziemi na Morzu Ochockim

W dniu 24 maja 2013 roku około godziny 05:55 czasu UTC  (w takim jest prowadzona rejestracja na sejsmometrze) można znaleźć zapis trzęsienia ziemi z Morza Ochockiego o magnitudzie 8,3. Hipocentrum czyli ognisko wstrząsu zlokalizowano bardzo głęboko bo aż na głębokości 600 km , było to trzęsienie ziemi zaliczane do tzw. głębokich trzęsień ziemi. Lokalizację można zobaczyć tutaj.

Było to trzęsienie ziemi powstałe w wyniku ruchu na uskoku normalnym (czyli doszło do ześlizgnięcia się mas skalnych po płaszczyźnie uskoku) w strefie kolizji płyty pacyficznej i eurazjatyckiej. W strefie kolizji płyt zwykle dochodzi do zjawisk typu uskoku odwróconego lub normalnego.

 

Trzęsienie ziemi w Polkowicach

W dniu 19.03.2013 roku o godzinie 21:09 czasu UTC (22:09 czasu lokalnego) wystąpiło zjawisko sejsmiczne o magnitudzie momentu sejsmicznego Mw 4.0. Zjawisko zlokalizowane zostało na terenie Polkowic na obszarze eksploatacji rudy miedzi. Było to antropogeniczne zjawisko sejsmiczne, wywołane eksploatacją głębinową rudy miedzi na obszarze LGOM (Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego). Zapis z sejsmometru można zobaczyć tutaj.



Wstrząs indukowany w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym zarejestrowany na stacji w szkole w Głogowie
Zjawisko o magnitudzie M=3.0 wg EMSC wystąpiło 20 lipca 2013 roku o godzinie 15:47:56 (UTC), czyli o 17:47 czasu lokalnego w rejonie eksploatacji rud miedzi w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. Zjawisko to było spowodowane eksploatacją miedzi w jednej z głębinowych kopalń miedzi. Na rysunku można obejrzeć pełny zapis zjawiska na stacji zainstalowanej w I  Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Krzywoustego w Głogowie. Na zapisie zaznaczono pierwsze wstąpienia fali P oraz fali S. Fala P została zarejestrowana zaledwie po około 3,5 sekundy od wystąpienia zjawiska natomiast fala S po następnych 3 sekundach.  Znając prędkość fal P i S lub różnicę w ich prędkościach można określić jak daleko znajdowało się epicentrum wstrząsu od punktu gdzie zostały zarejestrowane fale P i S. W tym przypadku epicentrum wstrząsu znajdowało się około 15 km od sejsmometru. W ten sposób jednak nie można określić lokalizacji epicentrum. Do tego potrzebne są co najmniej 3 stacje sejsmiczne, które zarejestrują fale P i S. Dzięki temu, że w Polsce obecnie pracuje 7 stacji szerokopasmowych, a w całej Europie kilkadziesiąt takich stacji określenie lokalizacji epicentrum nie sprawia dużego kłopotu i odbywa się w sposób automatyczny w centrach sejsmologicznych takich jak EMSC (European-Mediterranean Seismological Centre), czyli Śródziemnomorskie Europejskie Centrum Sejsmologiczne lub amerykańskie Narodowe Centrum Informacji o Trzęsieniach Ziemi (NEIC) prowadzone przez Amerykańską Służbę Geologiczną (USGS). Dokładna lokalizacja epicentrum wstrząsu którego przykład zapisu przedstawiono na rysunku podana przez EMSC to 51.53 N ; 16.09 E.
Poniżej przedstawiamy zapis z sejsmometru.



2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej