Eduscience

Eduscience

Konsorcjum EDU-ARCTIC, koordynowane przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, właśnie uruchomiło aplikację The Arctic Explorer Game: mądrą rozrywkę dla każdego. Historia powstania tej aplikacji jest szczególna. Autorką pomysłu jest 13-letnia Yngva z Wysp Owczych, która zgłosiła pomysł stworzenia wirtualnej podróży przez Arktykę do Konkursu Arktycznego.

Aż 88% procent społeczeństwa deklaruje, ze przynajmniej raz dziennie ma dostęp do internetu za pośrednictwem smartfona czy tabletu. Dziennie korzystamy przeciętnie z 10 aplikacji. Technologie mobilne wrosły nieodwołalnie w naszą codzienność, i szybko stały się narzędziem edukacyjnym, a także sposobem dotarcia z przekazem – również naukowym - do milionów użytkowników. Rozumieją to instytucje na całym świecie: dostrzegła to NASA, udostępniając aplikację, za pośrednictwem której możemy dokładnie poznać Międzynarodową Stację Kosmiczną – ISS. Naukowcy coraz chętniej korzystają z tzw. Nauki obywatelskiej, a nieodłączny smartfon może się stać naszym mobilnym laboratorium - Naukowcy z Laboratorium Sejsmologicznego Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley chcą wykorzystać naukę obywatelską do stworzenia globalnego obrazu aktywności sejsmicznej dzięki aplikacji MyShake. Konsorcjum EDU-ARCTIC, koordynowane przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, nie pozostaje w tyle i właśnie uruchomiło aplikację The Arctic Explorer Game: mądrą rozrywkę dla każdego.

Historia powstania aplikacji The Arctic Explorer Game (dostępna nieodpłatnie, obecnie na Android), stworzonej w ramach europejskiego projektu EDU-ARCTIC jest szczególna. Autorką pomysłu jest 13-letnia Yngva z Wysp Owczych, która w konkursie, organizowanym przez konsorcjum EDU-ARCTIC, zgłosiła pomysł stworzenia wirtualnej podróży przez Arktykę, która dzięki formie quizu pozwala poszerzyć wiedzę o tym regionie. Pomysł zainspirował organizatorów, i na konferencji końcowej projektu EDU-ARCTIC w Paryżu w maju tego roku udało się zaprezentować aplikację mobilną powstałą na bazie pomysłu uczestniczki konkursu. Międzynarodowa publiczność rozegrała pierwszy quiz.

Podróż przez Arktykę rozpoczyna się na Svalbardzie, gdzie Polska na mocy Traktatu Spitsbergeńskiego prowadzi badania naukowe, między innymi w Polskiej Stacji Polarnej im. Stanisława Siedleckiego w Hornsundzie. Do wyboru mamy pytania z dziedziny biologii, geografii, geologii i ogólnie nauk przyrodniczych, na 3 poziomach trudności. Odpowiadając poprawnie na pytania gromadzimy „monety”, które pozwalają na „podróż” po innych częściach Arktyki – Islandii, Grenlandii, Wyspach Owczych, Skandynawii czy północnoamerykańskich obszarach polarnych. Odpowiedziom towarzyszą wyjaśnienia, zdjęcia, odnośniki do dodatkowych materiałów – np. do POLARPEDII, czyli wielojęzycznej encyklopedii terminów związanych z badaniami polarnymi.

Ale najważniejszy element to możliwość współtworzenia aplikacji przez jej użytkowników – czyli dodawania własnych pytań i odpowiedzi, również nagradzanych wirtualnymi „monetami”.

Ile wysp tworzy Svalbard? Od kiedy działa Polska Stacja Polarna Hornsund? Co przechowywane jest w Globalnym Banku na Svalbardzie? Zagraj, dowiedz się, wymyśl własne pytanie, zostań Arktycznym Eksploratorem!

 

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej