Eduscience

Eduscience

Czy są wśród naszych uczniów przyszli naukowcy? Ależ oczywiście, że tak. A nawet jeśli są nieświadomi wyboru drogi naukowej, to z pewnością takie przedsięwzięcia jak Piknik EDUSCIENCE zainteresują ich naukami ścisłymi, które wcale nie są takie trudne, po prostu są… niezrozumiałe.

09 kwietnia br. w Szkole Podstawowej im. M. Kopernika w Bojadłach odbył się Piknik EDUSCIENCE zorganizowany przez Instytut Geofizyki PAN w ramach projektu „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”, realizowanego w 250 szkołach w całym kraju. Projekt ma zainteresować dzieci światem nauki i zachęcić do studiowania w przyszłości nauk matematyczno-przyrodniczych i technologii informatycznych.

Piknik EDUSCIENCE był wielkim wydarzeniem w życiu naszej szkoły. Wzięli w nim udział wszyscy uczniowie, a także uczniowie klasy IV Szkoły Podstawowej w Klenicy, w której projekt EDUSCIENCE również jest realizowany. Piknik rozpoczął się pokazem naukowym ilustrującym wiersz „Lokomotywa” Juliana Tuwima, a potem zgodnie ze słowami wiersza „para – buch, koła – w ruch” uczniowie obserwowali doświadczenia, w których pojawiała się para, dym, piana... Nasi uczniowie mieli nawet szanse przez chwilę poczuć się jak czarodzieje, zmieniając kolory cieczy w kolbach.

Następnie dzieci przeistoczyły się w małych naukowców i pod okiem naukowców całkiem dorosłych budowały modele Układu Słonecznego i ludzkiego ciała, most Leonarda da Vinci i grały w gry logiczne. Okazało się przy tym, że badanie składu związków chemicznych to super zabawa, a skomplikowane zjawiska fizyczne, jak choćby działanie silnika odrzutowego, tarcie czy napięcie powierzchniowe nie są wcale skomplikowane, tylko niezwykle… ciekawe, a prawa fizyki i chemii niekoniecznie muszą kojarzyć się z podręcznikowymi formułkami.

Naukowcy przywieźli ze sobą przenośne planetarium, w którym można było podziwiać nasz Układ Słoneczny. Łatwiej było zrozumieć zjawiska związane m. in. z dobowym i rocznym ruchem sfery niebieskiej, zmianami położenia planet, fazami księżyca, zaćmieniami słońca. Dzieci uczestniczyły w lekcjach przeprowadzonych przez naukowców – i tutaj również okazało się, że pozoru trudne tematy np. „Testujemy zmysł wzroku” lub „ Maszyny proste – czyli jak Archimedes chciał poruszyć ziemię”, można przekazać w taki sposób, że lekcji nie chce się kończyć...

 

Galeria zdjęć

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej