Eduscience

Eduscience

W dniu 10 kwietnia 2013 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Lipinkach Łużyckich odbył się Piknik EDUSCIENCE, którego organizatorem był Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.

Pikniki są częścią ogólnopolskiego projektu Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podczas Pikniku doszło do niezwykłego spotkania uczniów ze światem nauki. Spotkanie to wywołało olbrzymią chęć wyjaśnienia zjawisk występujących w codziennym życiu, o istnieniu których powszechnie wiadomo, jednak nie wszyscy potrafią je wytłumaczyć. Już podczas ogólnodostępnego pokazu naukowego niektórzy uczestnicy przecierali oczy ze zdumienia zadając sobie pytanie: Jak to się dzieje, że banknot nasączony łatwopalnym denaturatem nie ulega spaleniu? Dlaczego tajemnicza substancja przelewana z naczynia do naczynia zmienia swoją barwę? Czy można kogoś skaleczyć jednocześnie nie robiąc mu krzywdy? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielali prowadzący Piknik.

Kolejnym etapem podróży po świecie nauki były warsztaty, podczas których uczniowie pod kierunkiem prowadzących poznawali zjawisko tarcia i napięcia powierzchniowego, rozdzielali barwy, odkrywali zasady działania silnika odrzutowego. Uczestnicy Pikniku mieli również okazję samodzielnego zmierzenia się z naukowymi problemami przy stanowiskach samoobsługowych, budując Most Leonarda, ćwicząc cierpliwość i precyzję w starciu z nerwusometrem czy próbując znaleźć właściwe miejsce dla wątroby i serca w modelu człowieka.

Niewątpliwą atrakcją Pikniku było planetarium. Dmuchana, zamknięta kopuła, a w niej fascynujący, kosmiczny spektakl. Wszechświat na wyciągnięcie ręki, gwiazdy układające się w niezwykłe gwiazdozbiory, Słońce zdające się spadać na głowy obserwatorom –  wszystko tak blisko, a przecież takie odległe. Podczas półgodzinnego seansu słychać było westchnienia zachwytu, okrzyki zdziwienia, a na zakończenie gromkie brawa. To była niezapomniana lekcja w kosmosie.

Beneficjenci projektu EDUSCIENCE – uczniowie klasy Ia wzięli udział w specjalnie dla nich zaplanowanych i prowadzonych lekcjach, których tematami były: „Robotyka” oraz „Powietrze”. Podczas pierwszej lekcji uczniowie poznawali tajniki tworzenia i działania różnych robotów. Mieli również okazję spotkać się oko w oko z robotem Lego Mindstorms NXT. W trakcie drugiej lekcji poznawali skład powietrza, samodzielnie przeprowadzali doświadczenie chemiczne, w wyniku którego uwalniał się dwutlenek węgla i wypełniał wnętrza balonów. Samopompujące się balony wywołały wśród pierwszaków najpierw uczucie zdziwienia, a później wybuch radości. Na zakończenie lekcji każdy pierwszoklasista otrzymał w prezencie od organizatorów klocki logiczne.

Wszyscy uczniowie wzięli udział w losowaniu nagród, którymi były klocki oraz latarki. Zarówno szczęściarze, którym powiodło się w losowaniu, jak i pozostali uczestnicy Pikniku zgodnie oświadczali, że, gdyby było to możliwe, chcieliby ten dzień przeżyć jeszcze raz.

Opracowanie:

Marta Szajna – administrator szkolny

 

 

Relacje uczestników Pikniku

Na pikniku podobało mi się wszystko. Najbardziej planetarium. Zaskoczyło mnie, że można kogoś pociąć nożem, nie raniąc mu ręki. Chciałabym w przyszłym roku też wziąć udział w podobnej imprezie.

Wiktoria Brodala

 

Piknik EDUSCIENCE bardzo mi się podobał. W każdej chwili coś się działo. Na początku był wielki wybuch, potem z półlitrowej butelki wydostawała się pasta dla słonia, która wypełniła cały worek na śmieci. Podczas seansu w przenośnym planetarium dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy na temat kosmosu. W trakcie warsztatów prowadziliśmy doświadczenia, a później mogliśmy się pobawić naukowymi zabawkami.

Michał Stawicki

 

Podczas Pikniku EDUSCIENCE bawiłem się świetnie. W jednym eksperymencie brałem nawet udział. Polegał on na tym, że do naczynia z wodą należało wsadzić jak najwięcej styropianu. Rywalizowałem z koleżanką z innej klasy. Tak naprawdę to nie wiadomo kto z nas zwyciężył, bo styropian w jej naczyniu zaczął znikać. Okazało się, że ona zamiast wody miała aceton, w którym styropian się rozpuszcza. To było interesujące doświadczenie.

Ariel Kurzawa

 

Na Pikniku EDUSCIENCE bardzo mi się podobało. Na początku był pokaz naukowy, który mnie zainteresował, bo pani Natalia pokazywała nam różne naukowe sztuczki. Później były zajęcia warsztatowe, w trakcie których podchodziliśmy grupami do naukowców i uczyliśmy się od nich różnych ciekawych rzeczy, na przykład: co to jest tarcie, jak powstaje napięcie powierzchniowe, albo jak rozdzielić kolory przy pomocy octu. Najbardziej zainteresowało mnie planetarium. Weszliśmy, a na ścianach tego wielkiego balonu były planety i gwiazdozbiory. Na samej górze pojawiło się Słońce, które wyglądało jakby na mnie spadało. To było ekstra!

Tomek Mielczarek

 

Najbardziej podobało mi się planetarium. Była to wielka, nadmuchiwana bańka. Gdy weszliśmy do niej, na suficie pojawiły się gwiazdy i planety. Było super. Na zakończenie wylosowałam nagrodę, z czego bardzo się ucieszyłam, bo będę miała pamiątkę z tej niezwykłej imprezy.

Małgosia Kwiatkowska

Załączniki

Galeria zdjęć

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej