Na drugim etapie kształcenia uczniowi stawiane będą dodatkowe wymagania. Każde zdarzenie
i obserwacja pomimo, że dokonywana jest przez poszczególnych uczniów wymaga już na tym
etapie kształcenia wspólnego uzgodnienia danych w grupie przed dalszym przekazaniem informacji
nauczycielowi. Uczniowie przekazując lub rozpowszechniając taką informację dalej, muszą dokonać jej
oceny pod kątem wiarygodności. Elementami takiego monitoringu powinny być:
- pomiar temperatury powietrza według przyjętego jednego standardu,
- jeśli występuje wiatr, określenie jego kierunku (cztery podstawowe) i siły (powiew, porywisty, huragan).
- zanotowanie rodzaju opadu atmosferycznego, jeśli wystąpił (mżawka, deszcz, ulewa, grad, śnieg, sadź),
- zmierzenie grubości występującej ewentualnie pokrywy śnieżnej na podwórku szkoły,
Monitoring powinien również nawiązywać do elementów otaczającej przyrody żywej:
- zanotowanie przylotu lub odlotu bądź przelotów ptaków (bocianów, dzikich gęsi i szpaków)
- kwitnienie kwiatów na drzewach (wiśnie, jabłonie, jarzębina),
- okres występowania dokuczliwych komarów,
- jeśli w okolicy szkoły znajduje się zbiornik wodny lub ciek, można monitorować zmiany wysokości powierzchni wody na przygotowanych z nauczycielem znacznikach,
- obserwacje zbioru traw na łąkach oraz zbóż na polach (żyto, owies, pszenica),
- utrata liści i igieł przez drzewa (brzoza, drzewa owocowe, modrzew).