Dla gimnazjum proponuje się, aby uczniowie przyzwyczaili się do wykonywania stałych obowiązków
w sposób systematyczny nawet w dni wolne od zajęć. Zaobserwowane i zanotowane zjawiska oraz
pomierzone i przekazywane dalej wartości na platformę Eduscience muszą być zweryfikowane
i przedstawiane jako wartości średnie z pomiarów wykonanych przez różnych uczniów. Wiarygodność
każdego wyniku powinna być określona po analizie błędów, jakie mogły zostać popełnione w trakcie
pomiarów. Wymagana będzie tu również osobista odpowiedzialność za powierzone zadanie lub pełnienie
tzw. dyżuru obserwatora.
Porównanie własnych wyników z wynikami umieszczonymi na platformie Eduscience przez inne
szkoły może być podstawą do kojarzenia wielu faktów i pierwszą próbą prognozowania zmian, jakie
mogą nastąpić w środowisku z bezpośredniego otoczenia.
Elementami dla takiego monitoringu winno być codzienne określenie podstawowych warunków
meteorologicznych:
- pomiar temperatury powietrza (średniej, maksymalnej i minimalnej) według przyjętego jednego standardu,
- określenie prędkości i kierunku wiatru,
- zanotowanie rodzaju i pomiar wielkości opadu atmosferycznego,
- zebranie do miski opadu atmosferycznego, jeśli taki występuje oraz określenie jego stopnia zanieczyszczenia przy pomocy dwóch wskaźników (testów) barwnych (np. zakwaszenia i rozpuszczonych w nim substancji pyłowych),
- zmierzenie grubości występującej pokrywy śnieżnej oraz pomiar jej gęstości przy pomocy specjalnej wagi,
- jeśli w okolicy szkoły znajduje się zbiornik wodny lub ciek, można wykonać test jakości wody podobnie jak dla opadu.
Monitoring powinien również nawiązywać do elementów otaczającej przyrody żywej:
- zanotowanie przelotów ptaków wędrownych,
- zakwit kwiatów (przebiśniegi, magnolie, maki polne, lipy oraz na powierzchni zbiorników wodnych),
- okres występowania dokuczliwych os,
- obserwowane w okolicy zbiory truskawek, czereśni, grzybów i winogron,