Dla szkół ponadgimnazjalnych założono etap kształcenia manualnego i technicznego niezbędnego dla
rozwijania dalej umiejętności w zakresie nauk ścisłych i technicznych.
Dla monitorowania zjawisk wykorzystane zostaną metody i urządzenia pomiarowe spełniające
podstawowe wymogi stawiane w systemach monitoringu środowiska. Oprócz pomiarów bezpośrednich
wykorzystane zostaną tu także dane z automatycznego zapisu, który pozwoli uczniom na określenie
tendencji i kierunku zmian mierzonych parametrów meteorologicznych.
Porównanie własnych wyników z wynikami umieszczonymi na platformie Eduscience przez
inne szkoły, a także korzystanie z danych (np. internetowych) z innych systemów monitoringu będzie
podstawą do kojarzenia wielu faktów i próbą prognozowania zmian, jakie mogą nastąpić w otaczającym
środowisku.
Elementami dla takiego monitoringu winno być codzienne określenie podstawowych warunków
meteorologicznych:
- pomiar temperatury powietrza (średniej, maksymalnej i minimalnej) według przyjętego jednego standardu,
- pomiar temperatury przy gruncie,
- określenie prędkości i kierunku wiatru,
- zanotowanie rodzaju i wielkości opadu atmosferycznego,
- zebranie do miski opadu atmosferycznego oraz określenie jego stopnia zanieczyszczenia przy pomocy przyrządów (pH-metr, konduktometr),
- pomiar grubości i zapasu wody w występującej pokrywie śnieżnej,
- jeśli w okolicy szkoły znajduje się zbiornik wodny lub ciek, można wykonać test jakości wody w zakresie temperatury, pH, rozpuszczonych soli i zanieczyszczeń i zawartości tlenu.
Monitoring powinien również nawiązywać do elementów otaczającej przyrody żywej:
- zanotowanie przylotu lub odlotu bądź przelotów poszczególnych gatunków ptaków na wybranym poligonie (obszarze) testowym,
- porównanie zakwitu wybranych roślin w zależności od lokalizacji (w obszarze zabudowanym i otwartym),
- okres występowania i wielkość inwazji chrabąszczy i szerszeni,
- powiązanie obserwowanych w okolicy zbiorów owoców, warzyw i produktów rolnych z ich cenami w handlu.