Internetowa platforma e-learningowa jest głównym produktem projektu
EDUSCIENCE. Przeznaczona jest przede wszystkim dla nauczycieli uczących
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych na wszystkich etapach edukacyjnych.
Daje możliwość zarówno korzystania z gotowych zasobów, przygotowanych przez
naukowców Polskiej Akademii Nauk, jak również tworzenia i publikacji własnych
materiałów.
Na platformie
dostępne są lekcje oraz zasoby przydatne do realizacji programu nauczania z
zakresu:
- edukacji
matematycznej i przyrodniczej w ramach edukacji wczesnoszkolnej na I etapie
kształcenia;
- matematyki i
przyrody na II etapie kształcenia;
- matematyki, fizyki, chemii, geografii i biologii w gimnazjach i
szkołach ponadgimnazjalnych.
Zasoby umożliwiają również prowadzenie lekcji z informatyki, zajęć
komputerowych czy bloku przyroda oraz zajęć z jęz. angielskiego.
Dostępna jest po zalogowaniu pod adresem: platforma.eduscience.pl
Szkoły, które chcą nieodpłatnie korzystać z platformy, powinny się zarejestrować na stronie internetowej platformy, potwierdzając tym samym
chęć nieodpłatnego z niej korzystania. Po wpisaniu numeru REGON szkoły, na
adres mailowy podany w Systemie Informacji Oświatowej zostanie przesłany link
aktywacyjny umożliwiający dostęp do wszystkich funkcjonalności platformy.
Przedstawiciel szkoły po zarejestrowaniu szkoły uzyska dostęp do
panelu administracyjnego, w którym może udostępnić zasoby i narzędzia
platformy nauczycielom i uczniom danej szkoły. Procedura rejestracji szkół na
stronie platformy jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa, ale jest prosta i
nieuciążliwa.
Innowacyjność
rozwiązania
Oprócz oferowania treści stricte dydaktycznych, platforma stwarza
możliwość urozmaicenia procesu dydaktycznego. Uczniowie mogą aktywnie
rozwiązywać zadania, korzystać z materiałów interaktywnych oraz odpowiadać na
pytania testowe wyświetlone w postaci atrakcyjnych gier.
W zasobach dostępne są gotowe zestawy pytań, które nauczyciel może
modyfikować i uzupełniać. Może je również przygotować samodzielnie,
dostosowując do swojego tematu bądź indywidualnych potrzeb uczniów, a następnie
wyświetlić na lekcji z wykorzystaniem 12 typów gier dostosowanych do wieku
uczniów.
Platforma została również wyposażona w bogate narzędzia do tworzenia
materiałów interaktywnych, co jest dużym novum, bo daje nauczycielom możliwość
samodzielnego tworzenia krzyżówek, materiałów do wskazywania obiektów, łączenia
pojęć lub grafik, czy tworzenia puzzli, do których potrzebna jest wyłącznie
fotografia lub grafika.
Niespotykanym dotąd rozwiązaniem jest możliwość korzystania w ramach
platformy z programów nauczania, przygotowanych już wcześniej w projekcie, jak
i na bieżąco tworzonych przez innych nauczycieli z całej Polski. Programy
zawierają bezpośrednie odniesienia do zasobów zgromadzonych na platformie, co
ułatwia realizację programu w oparciu o zasoby projektowe. Ponadto przygotowano
narzędzie – edytor programów nauczania, który pozwala na szybkie i proste
stworzenie własnego programu nauczania przez nauczyciela.
Trzecim obok zasobów i programów nauczania rodzajem materiałów dla
nauczycieli jest obudowa metodyczna. Na platformie znajdują się cztery
poradniki zawierające metody skutecznego nauczania, wypracowane w partnerstwie
ponadnarodowym, przygotowane na każdy etap edukacyjny. Ponadto platforma zawiera
również wskazówki dla uczniów i rodziców - też w podziale na etapy edukacyjne -
oraz wykłady partnera ponadnarodowego Colina Rose’a, eksperta z Wielkiej
Brytanii w dziedzinie edukacji, które są dostępne w postaci plików filmowych.
Projekt EDUSCIENCE łączy świat nauki i edukacji. Dlatego ważnym elementem
platformy jest możliwość uczestniczenia w internetowych spotkaniach z
naukowcami. Pracownicy instytutów Polskiej Akademii Nauk przygotowują
transmisje w formie lekcji, w których można wziąć udział poprzez platformę. W
czasie takich spotkań z naukowcami można zadawać pytania, przeprowadzać
proponowane przez nich doświadczenia, czy rozwiązywać zadania. Oferta
transmisji proponowanych przez naukowców jest bardzo bogata. Ponadto istnieje
możliwość umówienia się na spotkania organizowane dla danej klasy.
Każdy z dydaktyków pracujących w projekcie posiada swój profil na
platformie (zakładka „Dydaktycy”), dzięki czemu można sprawdzić, czym zajmuje
się na co dzień, jakiego typu zagadnienia może zaproponować w ramach lekcji
i o co można go zapytać, jeżeli klasa zamówi takie spotkanie. Aby umówić
spotkanie online należy skorzystać z przycisku „Zamów dyżur” znajdującego się
w indywidualnych profilach dydaktyków.
Platformę EDUSCIENCE jedni cenią za to, że mogą korzystać z bogatej bazy
przygotowanych wcześniej materiałów, inni natomiast za swobodę działania, jaką
im daje. Oprócz tworzenia własnych quizów, materiałów interaktywnych czy
dodawania zasobów, platforma stwarza możliwości organizowania klasy, dodawania
kont uczniów i udostępniania im pojedynczych materiałów, jak również całych
lekcji. Takie możliwości mogą zrewolucjonizować pracę np. z uczniem chorym,
który znaczną część roku szkolnego przebywa w domu. Dzięki dostępowi do
platformy może korzystać z tych samych zasobów, filmów i zadań, co jego
koledzy z klasy.
Chętnie wykorzystywaną przez nauczycieli formą pracy z platformą jest
zadawanie uczniom poleceń i prac domowych. Dzięki platformie szybko
otrzymują informację zwrotną na temat tego, jak uczniowie takie zadania
wykonali.
Funkcjonalności platformy
Dla użytkowników zalogowanych na platformie, posiadających uprawnienia
nauczyciela, dostępne są następujące zakładki:
·
Strona
główna – znajdują się na niej odnośniki do najaktualniejszych wydarzeń
związanych z Projektem, aktualności z portalu, zaproszenia na festiwale,
konferencje itp. oraz statystyki platformy.
·
Zasoby –
przez tę zakładkę możliwy jest dostęp do bogatej bazy materiałów przygotowanych
zarówno przez naukowców, jak również wszystkich nauczycieli zaangażowanych w
realizację projektu. Dzięki wyszukiwarce można w prosty sposób uzyskać dostęp
do zasobów. Wyszukiwanie ułatwia możliwość wyboru konkretnego typu zasobu
spośród takich jak: lekcja, obraz, film, dźwięk, tekst, zestaw pytań, pokaz
slajdów, materiał interaktywny, wykres, zbiór zasobów, krzyżówka, plik,
doświadczenie. Można także wybrać konkretny przedmiot i etap edukacyjny. Dzięki
tej zakładce możliwe jest także tworzenie i organizowanie własnych
zasobów. Tu także możliwe jest zgłoszenie błędu (np. o charakterze
merytorycznym, graficznym czy dotyczącym praw autorskich) do materiału innego
użytkownika. Ponadto w podzakładce „zapotrzebowanie na zasoby” można zgłosić
prośbę o utworzenie zasobu z danego przedmiotu, na konkretny temat.
Zakładka ta może być wykorzystana jako forum wymiany materiałów dla
nauczycieli.
·
Dydaktycy
– to zakładka prezentująca osoby
prowadzące zajęcia w ramach projektu. W tym miejscu można znaleźć informacje o
ich zainteresowaniach naukowych, proponowanych tematach lekcji, o polecanych
przez nich zasobach, a także umówić się na transmisję online.
·
Słownik –
daje możliwość odnalezienia popularnych wyrażeń związanych z tematyką
matematyczno-przyrodniczą wraz z możliwością odsłuchania ich angielskiego
brzmienia. Nagrania zostały przygotowane przez native speakera.
·
Uczniowie
– dzięki tej zakładce możliwe jest organizowanie własnych klas na
platformie, kontakt z uczniami, udostępnianie i analiza testów dla klasy.
·
Transmisje
wideo – zakładka umożliwiająca wzięcie udziału w transmisjach organizowanych
przez naukowców. Możliwe jest również prowadzenie transmisji przez nauczycieli,
np. w formie lekcji pokazowych. Można tu również znaleźć dodatkowe informacje
od naukowców dotyczące materiałów, które warto przygotować na transmisję lub
zasobów uzupełniających, które można dodatkowo zrealizować z uczniami lub zadać
jako pracę domową po transmisji.
·
Lekcje –
w tym miejscu na platformie nauczyciel może organizować własne lekcje. Może
stworzyć ich bazę, udostępnić je uczniom, opublikować dla innych użytkowników
platformy. Tu znajduje się także edytor lekcji – intuicyjne narzędzie do
tworzenia lekcji (scenariusz lekcji wraz z zasobami ułożonymi
w kolejności, w jakiej nauczyciel planuje je wyświetlić).
·
Programy
nauczania – dostęp do programów nauczania przygotowanych w taki sposób, aby
ich realizacja była możliwa w oparciu o platformę. Programy zawierają cele,
sposoby realizacji oraz treści nauczania, ale również posiadają przypisane
zasoby, które są dostępne na platformie. Zatem realizując program nauczania
można jednocześnie w prosty sposób sięgnąć do gotowych materiałów przypisanych
do treści bez konieczności szukania ich poprzez wyszukiwarkę. Platforma została
wyposażona w nowoczesne i wygodne narzędzie umożliwiające szybkie
stworzenie własnego programu nauczania i przypisania do niego zasobów
odpowiadających treściom uwzględnionym w programie.
·
Zakładki: Mapy
myśli i Notatki – wygodne
narzędzia do tworzenia map mentalnych oraz przygotowania prostych notatek
tekstowych.
·
Metodyka
– to specjalna zakładka przygotowana z myślą o nauczycielach chcących wdrażać
do procesu edukacyjnego nowoczesne rozwiązania przygotowane przez specjalistów
ds. metodyki, w tym wybitnego psychologa brytyjskiego, Colina Rose’a. W tej
zakładce znajdują się interaktywne poradniki metodyczne dla każdego etapu
edukacyjnego, jak również narzędzia diagnostyczne dla uczniów i ich rodziców
oraz wykłady Colina Rose’a przygotowane w formie materiałów wideo. Szerzej
wsparcie metodyczne opisano w załączniku 3.1.
·
Pomoc -
w tej zakładce znajdą Państwo szczegółową instrukcję obsługi platformy, filmy
instruktażowe ułatwiające korzystanie z tego narzędzia, kontakt z pomocą
techniczną, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (44). Pytania
podzielono na kategorie: logowanie (2 pytania), ogólne (7), prawo autorskie
(7), zasoby (8), gry (1), lekcje (3), transmisje video (6), mapy myśli (1),
programy nauczania (2), opcje administratora szkoły (7).
Zasoby
dydaktyczne
W ramach projektu przygotowano bogatą bazę
materiałów dydaktycznych różnego typu dla czterech etapów edukacyjnych. Na platformie
znajduje się obecnie ok. 15 tys. materiałów, z czego ok. 6 tys. to materiały przygotowane
przez pracowników projektu. Wybrane materiały (materiały własne oraz niektóre
materiały pozostałych użytkowników) posiadają symbol potwierdzający
zatwierdzenie ich przez metodyków projektu.
Na platformie dostępne są zasoby różnego typu:
1)
Lekcja –
forma pokazu stosująca zawarte w platformie zasoby merytoryczne.
2)
Obraz –
zdjęcia, grafiki, obrazy figur geometrycznych, schematy itp.
3)
Film –
materiał video dotyczący np. danego doświadczenia; animacja komputerowa lub prezentacja
z programu PowerPoint wraz z efektami przejścia zapisana w formacie filmu.
4)
Dźwięk –
wczytanie pliku dźwiękowego, możliwość nagrania dźwięku przez nauczyciela
bezpośrednio na platformie.
5)
Tekst –
formatowany tekst dotyczący danego zagadnienia. Formatowanie tekstu odbywa się
dzięki wbudowanemu edytorowi.
6)
Zestaw pytań
– zestaw pytań i odpowiedzi, które mogą być wyświetlone w postaci jednej z 12
dostępnych na platformie gier edukacyjnych.
7)
Pokaz slajdów
– pokaz slajdów utworzony z plików w formacie JPG lub PNG. Może być również
wczytany w formie zdjęć z programu PowerPoint (bez efektów animacyjnych oraz
efektów przejścia pomiędzy slajdami).
8)
Materiał
interaktywny – narzędzia platformy umożliwiają stworzenie 4 rodzajów
materiałów interaktywnych: „opis”, „wskazywanie obiektu”, „kolejność” oraz
„przeciąganie obiektów” (szczegółowy opis znajduje się w instrukcji obsługi
platformy).
9)
Wykres –
grafika przedstawiona w formie osi XY. Dana oś po zaimportowaniu do lekcji może
być modyfikowana przez nauczyciela.
10) Zbiór zasobów – dowolne połączenie
pojedynczych zasobów w jeden tematyczny zbiór, ułatwiający nauczycielom wybór
materiałów do danego tematu.
11) Krzyżówka – plansza pozwalająca na
zbudowanie dowolnej krzyżówki i wybranie z niej liter potrzebnych do ułożenia
hasła. Na platformie oprócz udostępnienia gotowych krzyżówek (569 sztuk),
przygotowano narzędzie do szybkiego tworzenia własnych krzyżówek przez
nauczycieli.
12) Plik – dowolny format pliku będący
zasobem, np. karta pracy, wycinanki, ćwiczenia.
13) Doświadczenie – typ zasobu, który
opisuje procedurę wykonania doświadczenia naukowego.