"Współczesne dzieci nazywane są dziećmi sieci, czyli tzw. sieciakami, pokoleniem „kopiuj-wklej”, pokoleniem Google’a bądź Internetu, pokoleniem kciuka, czy też (...) „urodzonymi z myszką w ręku”. Nazwy te wyraźnie wskazują na silnie zanurzenie młodego pokolenia w świecie mediów, głównie Internetu, choć wczesne dzieciństwo jest raczej telewizyjne niż komputerowe. Z pewnością dzisiejsze młode pokolenie jest pierwszym pokoleniem homo mediens." Prof. Janusz Morbitzer
Realizując Projekt Eduscience w pracy ze swoimi uczniami, warto korzystać z ogromnych zasobów internetowych, które dostarczają dzieciom nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim dobrej zabawy. Młode pokolenie jest bardzo zainteresowane pracą z multimediami, co można traktować jako znakomitą okazję do wskazania im wartościowych i interesujących portali edukacyjnych. Strony takie są równocześnie doskonałym źródłem wiedzy, pomysłów, rozwiązań metodycznych dla nauczycieli, którzy przygotowują lekcje dla swoich podopiecznych. Projekt Eduscience zajmuje się szerzeniem wiedzy z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych, dlatego zaprezentuję podstawowe informacje o kilku portalach dotyczących nauk przyrodniczych.
Strona Ministerstwa Środowiska http://dzieci.mos.gov.pl/
Grupa docelowa: dzieci w wieku 3-11 lat oraz nauczyciele. Głównym celem jest edukacja dzieci przez zabawę. Zając Maurycy wprowadza dzieci w ekoświat. Ten serwis to znakomite źródło informacji i pomysłów dla rodziców i nauczycieli na wprowadzenie ekotreści w życie codzienne i zajęcia szkolne.
Interaktywna strona do zdobywania wiedzy o przeszłości www.archeodzieciaki.pl
Grupa docelowa: dzieci w wieku 3-12 lat oraz nauczyciele i rodzice. Strona ma na celu wyjaśnienie w przejrzysty i przyswajalny sposób skomplikowanych procesów twórczych czy metod badawczych wykorzystywanych w pracy przez archeologów (m.in.: transformację osad i osiedli ludzkich, zmiany środowiska naturalnego).
Strona Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków - www.otopjunior.org.pl
Serwis
przeznaczony dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli . Wprowadza użytkowników
w świat ptaków, poprzez gry, układanki, quizy, malowanki. Zachęca do udziału w
wielu akcjach, np. „Europejski Dzień Ptaków”, „Światowy Dzień Ptaków Wędrownych”, „Spring Alive” i wiele
innych.
Serwis internetowy Lasów Państwowych www.erys.pl
Serwis przeznaczony dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli. Upowszechnia wiedzę o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej. Treści w serwisach są dostosowane do różnych grup odbiorców. Przewodnikiem po lesie jest Ryś Eryś, który proponuje dzieciom i młodzieży różnorodne gry i zabawy, prezentacje multimedialne, multimedialną encyklopedię leśną „Leśnotekę”, konkursy, blogi, galerię i forum. Nauczyciele znajdą tu scenariusze zajęć, oparte na treściach wortalu.
Serwis Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego http://www.kula.gov.pl/
Serwis przeznaczony dla dzieci oraz nauczycieli i rodziców. Użytkownicy mają możliwość poznania historii Polski, jej zabytków, legend, postaci historycznych i legendarnych oraz ciekawych miejsc w naszym kraju. Nauczyciele znajdą tu kilkanaście propozycji pracy metodą projektów.Portal opracowany i prowadzony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.scholaris.pl/
Portal przeznaczony dla nauczycieli.
Proponuje wiele ciekawych lekcji i materiałów interaktywnych typu: filmy, prezentacje
multimedialne, zdjęcia. Jest źródłem ciekawych i rzetelnych informacji dotyczących wielu przedmiotów
na wszystkich etapach edukacji od wychowania przedszkolnego do szkół
ponadgimnazjalnych.
Elementy multimedialne to atrakcyjna forma edukacji dla dzieci, które dużo czasu spędzają przy komputerze, korzystając z internetu, ale najczęściej nie znają edukacyjnych zasobów sieci. Ważnym zadaniem nauczycieli jest więc wskazanie uczniom wartościowych pod względem edukacyjnym stron internetowych, które uczą – bawiąc. Dzieci łatwo chłoną wiedzę, są otwarte, mają naturalną ciekawość świata, czerpią radość z jego poznawania. Zaprezentowanie edukacyjnych stron internetowych na lekcji może być elementem wzbogacającym i urozmaicającym zajęcia. Najważniejszą ich cechą jest jednak interaktywność, która łączy się z możliwością aktywnego uczestniczenia w procesie edukacji poprzez oglądanie, modyfikowanie, kształtowanie. Najlepiej jeśli lekcja multimedialna z wykorzystaniem edukacyjnych stron internetowych może odbywać się w sali z komputerami dla uczniów lub z tablicą interaktywną. Serwisy edukacyjne mogą stać się także okazją do wspólnego działania dzieci z rodzicami oraz nauczycielami.
Tekst: Ewa Stolarczyk