Eduscience

Eduscience

Chmury soczewkowate nad Polską Stacją Antarktyczną im. Henryka Arctowskiego

W pogodne dni można czasem zaobserwować chmury o niezwykłych kształtach. Wśród nich wyróżniają się chmury soczewkowate. Chmury te ze względu na swój charakterystyczny, talerzowaty kształt oraz fakt, że są one nieruchome, brane są czasami za UFO.

            Altocumulus lenticularis, bo tak się je inaczej nazywa, są chmurami piętra średniego, występującymi na wysokości od ok. 3 do 18 kilometrów ponad powierzchnią Ziemi.

Wszystkie chmury powstają w wyniku kondensacji pary wodnej w kropelki wody                      i kryształki lodu, jednak powstawanie chmury soczewkowej uzależnione jest od kilku dodatkowych czynników.

            Chmury te występują głównie w pobliżu masywów górskich, gdzie w wynoszonym nad wierzchołki gór schłodzonym powietrzu, powstaje na drodze kondensacji chmura. Powietrze opadając niżej ociepla się i chmura zanika, ponieważ cieplejsze powietrze może zgromadzić    w sobie więcej pary wodnej niż zimne. Chmury soczewkowe utrzymują się więc tylko na grzbietach tych przepływających przez bariery górskie mas powietrza.

      Wyglądają one na nieruchome, jednak ciągle zanikają, przez ocieplanie się powietrza        i ciągle są też odbudowywane przez napływ zimnego powietrza znad gór. Kiedy ruch powietrza jest stabilny, a jego wilgotność nie waha się – wówczas panują idealne warunki do obserwacji tych niezwykłych chmur.


Autor: Liliana Keslinka-Nawrot

Galeria zdjęć

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej