Eduscience

Eduscience

Dowiedz się, jakie projekty zwyciężyły w konkursie, jaką oryginalnością wykazała się szóstka uczniów.

Ponad 40 szkolnych drużyn z Europy. Trzy etapy, zacięta rywalizacja. Ale też przygoda, frajda, inspiracja do zgłębiania wiedzy, ciekawe wyzwanie. Tak uczestnicy Konkursu arktycznego organizowanego w ramach projektu EDU-ARCTIC opisują swoje zmagania w tegorocznej właśnie rozstrzygniętej edycji. Ich zadaniem było przygotowanie projektu badawczego lub innowacji, oczywiście związanych z Arktyką. Pomysły były bardzo różne: od badań zmian klimatu i ich wpływu na transport w tym regionie, pomiarów lodowców, przez bezglebowe uprawy warzyw, po badania porostów czy fok.  Uczniowie przygotowywali eseje, filmy, postery. Finałowa dwunastka spotkała się „wirtualnie” z przedstawicielami konsorcjum projektowego z Polski, Francji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych i ostatecznie wyłoniono sześć zwycięskich drużyn.

Uczniowie i nauczyciele z Polski, Grecji i Włoch w nagrodę już w sierpniu odwiedzą polarne stacje badawcze na Wyspach Owczych (będą mieli okazję zobaczyć zapierające dech w piersiach widoki, unikatowe ekosystemy i zgłębić budowę geologiczną tego miejsca) lub Islandii (tu czekają na nich m.in. fiordy, obserwacja wielorybów, elektrownia geotermalna).

Młodzi ludzie (cztery dziewczyny i dwóch chłopców) mają od 14 do 19 lat i niewątpliwie złapali arktycznego i naukowego bakcyla. Ich pomysły zachwyciły jury – oryginalnością, świeżością, pasją, ale i naukowym podejściem. Zwycięskie projekty były bardzo zróżnicowane. Wojciech samodzielnie skonstruowanym urządzeniem bada przewodnictwo cieplne różnych materiałów, poszukując nowych rozwiązań dla budownictwa na północy. Jan marzy, by zostać lekarzem i chce porównywać odporność na choroby w zależności od regionu zamieszkania. Julia wymyśliła przydatny namiot plecakowy, chroniący przed trudnymi warunkami pogodowymi Arktyki. Aleksandra chce badać zakwity wody w Arktyce. Vassiliki z Grecji planuje obserwować zachowanie owiec, a Angelika z Włoch pragnie wykorzystać swoją pasję fotograficzną i przygotować interaktywną książkę dla dzieci.

A już w przyszłym roku kolejna edycja konkursu!