Eduscience

Eduscience

Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej to wiedzą.

Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej wpadli na pomysł wykonania animowanego filmu popularyzującego matematykę z wykorzystaniem klocków LEGO. Połączenie dydaktyki i zabawy zawsze przynosi wspaniałe rezultaty. Redakcja portalu EDUSCIENCE będzie śledziła rozwój projektu Mathfigs i informowała Państwa o nowych produktach.

Pierwszy film w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej jest już gotowy i dostępny na kanale projektu Mathfigs na youtube lub na stronie projektu na fb.  Naukowcy z Wydziału MiNI przedstawili w nim jeden z bardziej znanych paradoksów rachunku prawdopodobieństwa, znany jako paradoks więźniów lub Monty Halla. Po obejrzeniu poklatkowej animacji klocków LEGO, problem staje się nie tylko całkowicie zrozumiały, ale z chęcią dzielimy się nią z kolejnymi osobami (i o to chodzi).

Film osadzony jest w klimacie Gwiezdnych Wojen, kolejne odcinki także mają być związane z bohaterami popkultury – zapowiadają twórcy.

Czytelnicy naszego portalu mieli okazję zapoznania się z problemem paradoksu Monty Halla w artykule Paradoksy rachunku prawdopodobieństwa autorstwa Michała Zwierzyńskiego, który pracował jako dydaktyk EDUSCIENCE. W tym artykule paradoks został opisany pod nazwą paradoksu Zygmunta Chajzera „Idź na całość” za pomocą trzech zasłoniętych bramek, z których tylko za jedną kryje się nagroda.

W filmie Mathfings „Paradoks więźniów” mamy trzech więźniów. Tylko dwóch przeżyje następny dzień. Jeden ze skazanych wypytuje strażnika o swój los. Dowiaduje się, że na pewno przeżyje jego towarzysz niedoli. Ciekawski więzień jest przerażony, bo myśli, że w takim razie niebezpieczeństwo rychłej śmierci wzrasta – z 1/3 na 1/2. Czy na pewno ma rację?

Wszystkich użytkowników portalu EDUSCIENCE zachęcamy do obejrzenia filmów. Niżej podajemy linki do nich na youtube i link do strony na fb.

Jeśli ktoś z Państwa chciałby dowiedzieć się więcej na temat warunków, w których powstawał film, oraz na temat twórców filmu, proponujemy zapoznanie się z wpisem na blogu PlacPolitechniki1 Jak naukowcy bawią się klockami LEGO?

W przyszłości pracownicy, doktoranci i studenci z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w ten niekonwencjonalny sposób będą chcieli promować nie tylko matematykę, ale i inne nauki ścisłe (przy tym, co ciekawe – zagadnienie matematyczne jest tłumaczone bez stosowania wzorów, zasada ma być zachowana w kolejnych filmach).

 

Z niecierpliwością czekamy na kolejną produkcję Mathfings!

 

Redakcja EDUSCIENCE


Strona Projektu  na fb: https://www.facebook.com/mathfigs/

Film na youtube (wersja ang.): https://www.youtube.com/watch?v=cnIv6cIdR7c

Film na youtube (wersja pol.): https://www.youtube.com/watch?v=5d_3IEofXfY

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej