Projekt
EDUSCIENCE jest projektem innowacyjnym testującym. Co to znaczy?
Jak sprawić, by edukacja
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych stała się bardziej
przyjazna dla uczniów i nauczycieli? By wyzwoliła w dzieciach i nastolatkach
zainteresowanie tymi przedmiotami, pobudziła ich ciekawość i pasję badawczą? I
by sprawiła, że więcej uczniów niż do tej pory będzie chciało kształcić się na
wyższych uczelniach właśnie w tych obszarach? Odpowiedzi na te pytania szukali
autorzy projektu EDUSCIENCE. Poszukiwania doprowadziły ich do wypracowania nowych,
efektywnych rozwiązań, które właśnie wchodzą do głównego nurtu szkolnej
praktyki.
Poszukiwania te rozpoczęto w
marcu 2011 roku. Do października tego samego roku trwał etap przygotowawczy
projektu, w którym zdiagnozowano i przeanalizowano problem niedostatecznego zainteresowania
absolwentów szkół ponadgimnazjalnych studiami na kierunkach matematycznych, przyrodniczych
i technicznych. Na tym etapie opracowano również wstępną wersję produktu oraz
strategię wdrażania projektu.
Wdrażanie to rozpoczęło się
w styczniu 2012 roku i potrwa do marca 2015 roku. Ten etap obejmuje testowanie
projektu w szkołach, opracowanie produktu finalnego, analizę rzeczywistych osiągniętych
efektów wprowadzenia zaproponowanych rozwiązań (ewaluacja zewnętrzna), walidację
i, w końcu, upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki. Wypracowany
produkt finalny to nowe, unikalne rozwiązanie. Składa się z kilku elementów, których
szczegółowy opis znajduje się w rozdziale „Dlaczego warto przystąpić do
projektu”, a wśród których są m.in.: platforma e-learningowa, portal
przyrodniczy czy bogaty zestaw wycieczek. Ich grupą docelową są odbiorcy i
użytkownicy. Odbiorcy to uczniowie i uczennice ze szkół z całej Polski. W
okresie testowania była to grupa ponad 5 tys. osób. Użytkownikami są z kolei
nauczyciele i nauczycielki. W okresie testowania grupa ta liczyła ponad tysiąc
osób.
Głównymi celami projektu EDUSCIENCE są:
- zwiększenie
zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi, informatyczno-technicznymi
oraz językami obcymi dzięki diametralnej zmianie dotychczasowej formuły nauczania,
- wzrost
umiejętności związanych z rozpoznawaniem i definiowaniem problemów badawczych oraz
stosowaniem metod badawczych w obrębie nauk matematyczno-przyrodniczych dzięki
udziałowi uczniów w realnym procesie badawczym,
- rozwój
umiejętności posługiwania się technologią informatyczno-komputerową w procesie uczenia
się dzięki zastosowaniu metody e-learningu oraz blended learningu,
- zwiększenie
zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi u dziewcząt dzięki zastosowaniu
wrażliwych na kwestie płci form promocji projektu, prowadzenia zajęć oraz konstrukcji programów nauczania.
Zanim projekt EDUSCIENCE stał się gotowym produktem, sprawdzono, czy
pozwala te cele osiągnąć. Był on więc testowany w 250 szkołach, na każdym
etapie edukacyjnym. Zasadnicze testowanie odbywało się w okresie od września 2012
do czerwca 2014 roku w czasie zajęć lekcyjnych z następujących przedmiotów:
- w klasach 1–3
szkół podstawowych: edukacja wczesnoszkolna (edukacja matematyczna i
przyrodnicza),
- w klasach 4–6
szkół podstawowych: matematyka, przyroda,
- w gimnazjach: matematyka,
geografia, chemia, fizyka, biologia,
- w liceach
ogólnokształcących i technikach: matematyka, geografia, chemia, fizyka,
biologia, blok przyroda.
Dodatkowe zajęcia, na których nauczyciele mieli możliwość
przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem platformy e-learningowej, to:
informatyka, zajęcia komputerowe oraz język angielski. Łącznie w czasie dwóch
lat testowania projektu zrealizowano ponad 55 tys. godzin zajęć szkolnych.
Projekt EDUSCIENCE oferuje:
- naukę przez
eksperymenty – projekt kładzie nacisk na angażowanie uczniów w wykonywanie doświadczeń
dostosowanych do ich wieku i umiejętności,
- różnorodność
technik przekazu wiedzy – na platformie e-learningowej umieszczane są różnego
typu materiały (filmy, pliki audio, obrazy, quizy, krzyżówki itp.),
- bezpośredni
kontakt z naukowcami PAN – telekonferencje, lekcje on-line, wizyty w
obserwatoriach dają możliwość zadawania pytań, wpływania na przebieg badań czy
prowadzonego właśnie eksperymentu,
- poznawanie
różnych aspektów nauki – prowadzone są transmisje satelitarne ze stacji polarnej
Hornsund na Spitsbergenie oraz z obserwatoriów geofizycznych w Polsce,
- nowoczesną
metodykę nauczania – w której uczeń jest nie tylko odbiorcą stosowanych przez
nauczycieli metod, ale także sam poznaje swoje możliwości i style uczenia się,
przez co świadomie uczestniczy w procesie uczenia.
To wszystko sprawia, że EDUSCIENCE jest projektem innowacyjnym,
wychodzącym naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom polskich szkół, ich uczniów i
ich nauczycieli.