Program monitoringu przyrodniczegoSzkoły biorące udział w projekcie na etapie testowania miały możliwość uczestniczenia w programie monitoringu
przyrodniczego. Obserwacje były prowadzone przez uczniów codziennie w okolicy
szkoły. Wyniki raportowane poprzez portal trafiały do bazy danych i były prezentowane na mapach Polski.
Obecnie proponujemy przystąpienie do monitoringu przyrodniczego nauczycielom wszystkich szkół w Polsce. Zachęcamy do prowadzenia
obserwacji wraz z uczniami w ustalonym, stałym interwale czasowym np. raz
dziennie. W dalszej części znajduje się gotowy przepis na skuteczne wdrożenie
monitoringu przyrodniczego będącego jednym z elementów produktu finalnego projektu
EDUSCIENCE.
Po co angażować uczniów w prowadzenie monitoringu?
Głównym celem prowadzenia obserwacji i
pomiarów jest przybliżenie uczniom zawodów o charakterze użyteczności
społecznej w ramach tzw. pracy w służbie. Kandydatom do wielu zawodów stawiane
są specjalne wymogi, jak konieczność pracy w dni wolne i święta, czy dużej
odpowiedzialności za jakość danych (np. w służbach osłony meteorologicznej
lotnisk). Przygotowywanie do pracy w takich zawodach powinno następować już od
szkoły podstawowej, przy jednoczesnym dostępie uczniów do sprzętu pomiarowego
gwarantującego dobrą jakość uzyskanych wyników pomiarowych. Osoby te muszą
także wykształcić w sobie poczucie systematyczności i dyscypliny. W projekcie
proponuje się oswajanie uczniów z tym problemem oraz wyrobienie poczucia
obowiązkowości od pierwszego etapu kształcenia.
Dodatkowym celem jest pogłębienie
umiejętności wykorzystywania obserwacji naukowych w praktyce życia codziennego.
Ponadto dzięki prowadzonym pomiarom i prezentacji ich wyników w postaci map
tematycznych na portalu EDUSCIENCE uczniowie będą mogli samodzielnie analizować
zróżnicowanie środowiska przyrodniczego w Polsce, a nauczyciele będą mogli
wykorzystać zebrany w całym kraju materiał do przygotowania materiałów
z zakresu przyrody, geografii, biologii czy matematyki.
Ogólna charakterystyka
Szkoły biorące udział w programie monitoringu
przyrodniczego powinny wyposażyć się w podstawowe przyrządy służące do
wykonania poniżej opisanych pomiarów. Oczywiście istnieje możliwość
wprowadzenia do szkół częściowego zakresu monitoringu przyrodniczego i z czasem
rozszerzania zakresu obserwacji wraz z doposażaniem np. ogródka
meteorologicznego. Dostosowany do poszczególnych etapów kształcenia zakres
prowadzonych pomiarów wymaga odpowiedniego zestawu przyrządów pomiarowych.
Każda szkoła będzie miała możliwość wysyłania
swoich obserwacji i pomiarów w formie raportów na portal EDUSCIENCE. Dzięki
temu wszystkie szkoły biorące udział w proponowanym monitoringu w każdej chwili
będą miały dostęp do informacji zamieszczanych przez szkoły z całej Polski. Otrzymane
ze szkół dane są przetwarzane automatycznie i przedstawiane w formie graficznej
dla większości zagadnień na oddzielnych mapkach tematycznych dostępnych na
portalu EDUSCIENCE.
Nauczyciel może wykorzystać prezentowane mapy
np. z interpolacją temperatur powietrza dla wybranego dnia w celach
dydaktycznych. Mapy w sposób przystępny pokazują przestrzenne rozmieszczenie
zjawisk. Również prowadzona samodzielnie przez szkoły baza danych
monitoringowych pozwala na pracę na prawdziwych danych i ich analizowanie, a
tym samym wpływa na rozwój umiejętności analitycznych uczniów.
Zakres prowadzonych pomiarów w ramach monitoringu w podziale na poszczególne etapy kształcenia przedstawiono
poniżej.
Monitoring na poszczególnych etapach kształcenia