Czy wiedza w szkole bierze się
tylko z podręczników szkolnych? Czy szkoła może być bliżej rzeczywistości, w
której żyją współczesne dzieci? Czy dzieci mogą się uczyć tak, jak lubią?
Współczesny gimnazjalista ma wiedzę porównywalną do tej, jaką posiadał uczony
ze Średniowiecza! Współczesny ośmiolatek wie więcej o świecie niż jego
równolatek 15 lat temu! Jest tak, ponieważ dzieci wchłaniają informacje z
różnych źródeł, szkoła i nauczyciel nie jest już głównym źródłem wiedzy – jak
to było w okresie B.G. (Before Google). Te pytania i informacje
inspirowały nas przy tworzeniu wsparcia metodycznego dla nauczycieli.
Jednym z celów projektu
EDUSCIENCE jest przekazanie nauczycielom i nauczycielkom zaangażowanym w jego
realizację w szkołach w całej Polsce wskazówek na temat skutecznych metod
efektywnego uczenia. Już dzisiaj na pytanie, czy należy uczyć faktów, czy
umiejętności większość nauczycieli odpowie zapewne, że umiejętności. Wciąż
jednak szukamy odpowiedzi, jak to robić skutecznie. W projekcie EDUSCIENCE
współpracujemy ze światowej sławy ekspertem ds. efektywnego uczenia się,
doradcą rządu brytyjskiego w sprawach edukacji, Colinem Rose’m. W proponowanej
przez nas metodyce nauczania często odwołujemy się do jego doświadczeń.
Metodyka projektu
EDUSCIENCE ma na celu ułatwienie uczenia i nauczania wszystkim uczestniczącym w
procesie kształcenia, zarówno nauczycielom, uczniom, jak i rodzicom. Przygotowaliśmy
wiele narzędzi do wykorzystania w codziennej pracy w szkole. Projekt ma także
na celu uświadomienie dziecku rozpoczynającemu edukację szkolną, w jaki sposób
powinno się uczyć, by w jak najlepszym stopniu wykorzystać swoją inteligencję i
możliwości podczas rozwiązywania problemów. Projekt pomoże dzieciom wykształcić
umiejętności interpretowania świata i symboli stosowanych do jego opisu.
Proponowane metody rozwoju
umiejętności dziecka mają prowadzić do pozytywnych zmian w jego osobowości.
Mały człowiek zaczyna planować, organizować zabawy, otwarcie przedstawiać swój
punkt widzenia, a przede wszystkim wierzyć w siebie i swoje możliwości.
Wsparcie metodyczne w
projekcie jest wielopłaszczyznowe. Główne elementy, które składają się na to
wsparcie, to:
1) Poradniki
metodyczne dla nauczycieli
2) E-poradniki
– narzędzia diagnostyczne dla uczniów i rodziców
3) Materiały
metodyczne na portalu
4) Narzędzia
interaktywne dostępne na platformie e-learningowej
5) Programy
nauczania
Poradniki metodyczne
Przygotowano cztery poradniki
metodyczne dla nauczycieli – po jednym na każdy etap kształcenia. Teoria w nich
zawarta oparta jest na idei inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Wychodzimy z założenia, że każdy uczeń posiada określony potencjał i
talent, zadaniem nauczycieli jest stosowanie takich metod nauczania i narzędzi,
by ten potencjał w swych podopiecznych odnaleźć. Koncepcja Gardnera ma
niezwykle praktyczny użytek edukacyjny. Niesie ze sobą mnóstwo ciekawych
rozwiązań metodycznych.
Poradniki zawierają również
narzędzia do diagnozowania potencjału ucznia, jego preferowanego stylu uczenia
się oraz talentów. Są w nich także konkretne rozwiązania metodyczne oraz
różnego rodzaju techniki uczenia, które ułatwiają zdobywanie wiedzy i
umiejętności przez uczniów z uwzględnieniem ich etapów rozwojowych. Poradniki
dostępne są na platformie EDUSCIENCE w zakładce metodyka.
E-poradniki - narzędzia diagnostyczne dla uczniów i ich rodziców
Ważnym elementem metodyki
nauczania stosowanej w projekcie EDUSCIENCE jest świadome angażowanie uczniów
do procesu nauczania. Są oni nie tylko odbiorcami stosowanych przez nauczycieli
metod, ale także sami poznają swoje możliwości i style uczenia. Pozwala im to
zrozumieć, dlaczego jedni uczą się najefektywniej czytając w ciszy, inni muszą
tekst wypowiadać na głos, jeszcze innym pomaga przepisywanie notatek, bądź
chodzenie po pokoju podczas nauki. Uczeń uświadamia sobie, że sposoby uczenia
się poszczególnych osób mogą się od siebie różnić i powinien poszukiwać tych
metod, które są najskuteczniejsze dla niego.
W procesie poznawania
świata uczeń jest nie tylko odbiorcą przekazywanych mu treści, ale także
aktywnym odkrywcą, który sam formułuje pytania i przy pomocy nauczyciela
poszukuje na nie odpowiedzi. Nie musi korzystać z gotowych schematów rozwiązywania
problemów, ale sam poszukuje własnej drogi do rozwiązania zadań, dzięki czemu
coraz lepiej rozumie prawa rządzące światem, a także staje się odkrywcą, a
nauka jest ciekawym doświadczeniem odkrywania i poznawania.
E-Poradniki
zostały stworzone jako kontynuacja poradników dla nauczycieli w celu
ujednolicenia oddziaływań nauczycieli na uczniów oraz ścisłej z nimi
współpracy. Oparte są przede wszystkim na diagnozowaniu portretu młodego
człowieka, uświadamianiu sobie własnego potencjału, mocnych stron oraz dobraniu
metod uczenia się ułatwiających zapamiętywanie nowego materiału.
Opracowano 4
e-poradniki dla uczniów, po jednym dla każdego etapu edukacyjnego. Wyjątek
stanowi poradnik dla klas 1-3 szkoły podstawowej, który jest skierowany do
rodziców, którzy mają bezpośredni wpływ na rozwój dziecka, są także największym
jego autorytetem.
Dla każdego
etapu zaplanowano po trzy testy diagnozy możliwości ucznia. Należą do nich:
test na portret dominacji (dominacja półkuli mózgowej oraz lateralizacja),
style uczenia i inteligencje wielorakie.
W zależności od
wyniku testu, po jego zakończeniu pojawiają się opisy potencjału ucznia.
Trzecim etapem diagnozy jest dobór metod uczenia się, jak również zasobów z
platformy EDUSCIENCE korzystnych dla
ucznia o określonym potencjale i stylu uczenia się.
E-poradniki
dostępne są na platformie EDUSCIENCE w zakładce metodyka.
Materiały metodyczne na portalu
Na portalu dzielimy się z
nauczycielami wybranymi metodami nauczania, przedstawionymi w poradnikach
metodycznych dla wszystkich etapów kształcenia. Publikujemy również materiały
bazujące na doświadczeniach naszych metodyków z pracy w szkołach. Na portalu dostępnych
jest obecnie 15 artykułów metodycznych. Dotyczą one m.in. wybranych metod
uczenia się, skuteczności stosowania tablic interaktywnych w procesie
dydaktycznym, metod pracy z uczniem zdolnym czy polecanych edukacyjnych zasobów
internetowych. Wybrane artykuły zawierają wskazówki z zakresu psychologii
edukacji. Znajduje się tam również artykuł zachęcający do świadomego podejścia
do wdrażania zasady równości szans płci wśród uczniów i uczennic w codziennej
pracy z nimi.
W dziale „Multimedia”
dostępne są wskazówki metodyczne przedstawione w formie prezentacji
multimedialnych. Dodatkowo przygotowaliśmy 16 krótkich filmów metodycznych z
udziałem naszego eksperta (Seria „Jak zacząć?”, seria „”Jak sprawić, by uczeń
chciał się uczyć?” oraz „Jak przekonać, że nagradzanie uczniów jest
skuteczniejsze niż karanie?” i „Czy uczniowie powinni mieć zadawaną pracę
domową?”).
Materiały dostępne są na
portalu w zakładce „Dla nauczycieli” (www.eduscience.pl/dla-nauczycieli)
Narzędzia interaktywne na platformie
Bardzo ciekawym narzędziem
do pracy na lekcji są mapy myśli. Platforma zawiera program, dzięki któremu w
łatwy i przystępny sposób, obrazowo można organizować na bieżąco różne pojęcia,
hasła czy procesy w formie map myśli. Narzędzie pozwala na różnicowanie kolorów,
formy, czcionki i rozmiaru. Taki obraz każdy uczeń może wydrukować bądź
uaktualniać w trakcie uczenia się.
Kolejnym elementem są
wejściówki i wyjściówki – są to materiały interaktywne, które bezpośrednio
nawiązują do metod pracy z uczniami zaproponowanych w poradnikach metodycznych.
Są to sposoby na organizację procesu uczenia się u uczniów oraz sprawdzenie ich
wiedzy posiadanej przed lekcją oraz zdobytej na lekcji. Jest to również
narzędzie przydatne dla nauczyciela w procesie ewaluacji własnego warsztatu
pracy.
Na platformie umożliwiono
tworzenie lekcji w specjalnym edytorze. Jest to intuicyjne narzędzie do
tworzenia scenariuszy lekcji wraz z zasobami, które układane są w kolejności, w
jakiej nauczyciel zamierza je wyświetlać podczas lekcji z uczniami. W edytorze
w łatwy sposób można wpisać cele lekcji oraz dodać treści z podstawy
programowej (są one dostępne na platformie, wystarczy wybrać w edytorze,
co usprawnia pracę nauczyciela). Narzędzie to pozwala uporządkować
nauczycielowi zgromadzone materiały i skorzystać z nich w odpowiednim momencie
na lekcji. Narzędzie umożliwia także wprowadzanie zmian na bieżąco (np.
wyszukiwanie dodatkowych materiałów), jeśli zajdzie taka potrzeba wynikająca z
toku lekcji, bądź pytań ze strony uczniów.
Rewolucyjnym narzędziem dostępnym
na platformie jest edytor programów nauczania. Narzędzie to daje nauczycielom
możliwość napisania własnego programu z uwzględnieniem metod nauczania
zaczerpniętych z poradników. Użytkownik, tworząc program, ma możliwość
zaznaczenia określonych treści i działań z podstawy programowej kształcenia
ogólnego oraz metod, które zostają przeniesione do tworzonego dokumentu. Ma
także możliwość dodania zaproponowanych przez siebie dodatkowych celów, treści
i wskazówek metodycznych. W programie może umieszczać także przygotowany przez
siebie opis założonych osiągnięć ucznia oraz obowiązujące w danej szkole sposoby
oceniania i sprawdzania osiągnięć ucznia. Program komputerowy formatuje
materiał, a nauczyciel może go wydrukować. Nauczyciele mają możliwość
publikowania swoich programów nauczania i udostępniania ich innym użytkownikom.
Możliwość dołączenia do
programu nauczania wybranych zasobów dydaktycznych z platformy powoduje, że w
ten sposób nauczyciel tworzy nie tylko swój program nauczania, ale również
podręcznik, z którego korzysta przy realizacji programu
Programy nauczania
W projekcie stworzono
cztery programy nauczania, po jednym dla każdego etapu edukacyjnego (I etap – edukacja
wczesnoszkolna, II etap – przyroda, III etap – fizyka, IV etap – geografia). Są
to przykładowe programy nauczania, które można realizować wykorzystując zasoby
dydaktyczne umieszczone na platformie. Programy nauczania oprócz celów, treści
nauczania, założeń osiągnięć uczniów i propozycji sposobów oceniania, posiadają
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu w oparciu o metody
zaproponowane dla poszczególnych etapów edukacyjnych w poradnikach
metodycznych. Ponadto dodatkowym ułatwieniem dla nauczycieli jest zestawienie
treści nauczania z wybranymi zasobami dydaktycznymi dostępnymi na platformie. W
ten sposób nauczyciel może szybko przygotować atrakcyjną lekcję bez
konieczności wyszukiwania materiałów.