Produkt finalny, czyli dlaczego warto przystąpić do projektu?
Produkt finalny jest elementem nierozerwalnie związanym z projektami innowacyjnymi testującymi, do których zalicza się także projekt EDUSCIENCE. Jako produkt finalny należy rozumieć wypracowanie nowego rozwiązania zdefiniowanych wcześniej problemów. Są to rozwiązania, które, sprawdzone w okresie testowania, są następnie upowszechniane i udostępniane wszystkim zainteresowanym użytkownikom.
Produkt finalny projektu został przetestowany przez dwa lata szkolne w 250 placówkach, na każdym etapie edukacyjnym i cieszy się bardzo dobrą opinią wśród nauczycieli. Dziś jest już dostępny dla uczniów i nauczycieli wszystkich szkół w Polsce. Korzystanie z niego umożliwi wniesienie nowego spojrzenia na nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach.
Przedstawiamy Państwu nowatorskie rozwiązania powstałe w ramach Projektu, na które składają się:
- Platforma e-learningowa platforma.eduscience.pl
Platforma
to wygodne narzędzie do przygotowanie i prowadzenia lekcji z użyciem
tablicy interaktywnej lub rzutnika multimedialnego. Zawiera bogatą bazę
materiałów przygotowanych zarówno przez naukowców z Polskiej Akademii
Nauk, oznaczone jako "Zasoby własne EDUSCIENCE" oraz materiały
przygotowywane i publikowane przez nauczycieli z całej Polski. Zawiera
także wygodne narzędzia do tworzenia zarówno pojedynczych materiałów (materiały interaktywne, krzyżówki, quizy), jak również całych lekcji. Więcej...
- Portal przyrodniczy www.eduscience.pl
Portal przyrodniczy przez cały czas trwania projektu był ogólnodostępny dla wszystkich zainteresowanych użytkowników. Zawiera ciekawostki ze świata nauki i edukacji oraz blogi naukowców, który dzięki połączeniu z portalami społecznościowymi staje się nowoczesnym forum wymiany myśli.
- Wsparcie metodyczne dla nauczycieli
Rozbudowana metodyka projektu przygotowana wspólnie z naszym ekspertem z Wielkiej Brytanii, Colinem Rose'em przeznaczona jest dla nauczycieli i nauczycielek chcących w świadomy sposób tworzyć i realizować proces edukacji swoich uczniów i uczennic, dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. W ramach wsparcia metodycznego przygotowaliśmy m.in. unikalne narzędzie do tworzenia programów nauczania wraz z opracowanymi i wdrożonym czterema przykładowymi programami nauczania, poradniki metodyczne dla nauczycieli czterech etapów edukacyjnych oraz wykłady eksperckie w postaci plików filmowych.
- Program wycieczek dydaktycznych
W okresie testowania wszystkie klasy biorące udział w projekcie skorzystały z oferty dwudniowych wycieczek dydaktycznych do instytutów i obserwatoriów Polskiej Akademii Nauk oraz na statek Akademii Morskiej w Gdyni "Horyzont II". Na podstawie doświadczeń z tego okresu powstał program 9 wycieczek, zawierający opis zajęć przygotowanych przez naukowców oraz dodatkowe propozycje pozwalające uczniom w szerszy sposób spojrzeć na omawiane zagadnienia.
Więcej informacji znajduje się w zakładce wycieczki oraz w zakładkach poszczególnych propozycji:
Propozycja 1 - Świder - Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki PANPropozycja 2 - Belsk - Centralne Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki PAN
Propozycja 3 - Instytut Geofizyki PAN w Warszawie
Propozycja 4 - Kraków - Muzeum Ziemi Instytutu Nauk Geologicznych PAN
Propozycja 5 - Borówiec - Obserwatorium Astrogeodynamiczne Centrum Badań Kosmicznych PAN
Propozycja 6 - Sopot - Instytut Oceanologii PAN
Propozycja 7 - Racibórz - Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki PAN
Propozycja 8 - Książ - Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki PAN
Propozycja 9 - Horyzont II - Statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej w Gdyni
- Program monitoringu przyrodniczego
Szkoły biorące udział w testowej fazie projektu zostały wyposażone w sprzęt niezbędny do prowadzenia pomiarów meteorologicznych oraz m.in. pomiarów czystości wód powierzchniowych. Wprowadzane systematycznie dane były przetwarzane i prezentowane na portalu w formie kolorowych map tematycznych.
Nowe szkoły, które zadeklarują chęć przystąpienia do programu monitoringu środowiska i wprowadzą podczas logowania na portalu współrzędne geograficzne szkoły będą mogły dołączyć do szkół tworzących ogólnopolską sieć monitoringu EDUSCIENCE. Nowe szkoły powinny wyposażyć się w niezbędną aparaturę pomiarową. Aby dodawać własne pomiary i obserwacje nie jest niezbędne pełne wyposażenie. Można będzie je uzupełniać w trakcie roku szkolnego, zaś szkoły, które nie będą dysponowały aparaturą pomiarową mogą zamieszczać na portalu wyłącznie obserwacje, zgodne z wytycznymi dla danego etapu edukacyjnego. Więcej szczegółowych informacji znajduje się w zakładce monitoring przyrodniczy.