Propozycja 5.
Obserwatorium Astrogeodynamiczne w Borówcu
Drapałka 4, 62-035 Kórnik
Maksymalna liczba uczniów podczas zajęć to 15.
Sprawdź wolne terminy w harmonogramie
Czym zajmuje
się Obserwatorium Astrogeodynamiczne?
Czas
trwania: 45 minut
Obserwatorium Astrogeodynamiczne w Borówcu
jest częścią Centrum Badań Kosmicznych PAN. Do głównych zadań obserwatorium
należą:
- udział
w tworzeniu międzynarodowej skali czasu UTC,
- tworzenie
polskiej atomowej skali czasu TA(PL),
- porównywanie
zegarów atomowych technikami transferu czasu,
- pomiary
GNSS (ang. Global Navigation Satellite
System) – ogólnoświatowego cywilnego systemy nawigacji,
- pomiary
laserowe sztucznych satelitów Ziemi.
Podczas zajęć w obserwatorium uczestnicy
wycieczki poznają historię badań prowadzonych w tym miejscu. Będą mieli także
okazję zwiedzić obserwatorium, m.in. jedyną w Polsce i jedną z niewielu na
świecie stację laserową. Zapoznają się z metodami prowadzonych badań oraz
stosowaną aparaturą.
Pomiary
laserowe a wędrówka kontynentów
Czas
trwania: 45 minut
W Obserwatorium w Borówcu działa
permanentna stacja GPS zajmująca się obserwacją satelitów na potrzeby
Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej. Dzięki współpracy obserwatorium z
ponad 200 ogólnoświatowymi agencjami możliwe jest uzyskiwania jak
najdokładniejszych pomiarów. Podczas wycieczki uczniowie poznają zastosowanie
badań laserowych i GPS do określania kierunków i tempa przemieszczania się płyt
litosfery oraz pionowych ruchów skorupy ziemskiej.
W jaki sposób
odkrywamy Kosmos?
Czas
trwania: 45 minut
Stacja
laserowa obserwatorium w Borówcu jest częścią International Laser Ranging
Service, międzynarodowej organizacji skupiającej podobne placówki z całego
świata. Stacja wykonuje laserowe pomiary odległości sztucznych satelitów Ziemi.
Podczas
zajęć uczniowie dowiedzą się, czym jest światło laserowe, czym różni się od
innych rodzajów światła oraz w jaki sposób prowadzi się obserwacje laserowe.
Poznają, czym jest wyznaczanie rozbieżności wiązki laserowej, wyznaczenie pola
powierzchni przekroju poprzecznego wiązki laserowej dla satelitów na różnych
wysokościach i na powierzchni Księżyca, lokalizowanie wybranych satelitów na
niebie.
Uczniowie
będą mieli okazję poznać wkład polskich naukowców w odkrywanie tajemnic Kosmosu
(wysłanie w przestrzeń kosmiczną satelity BRITE). Na najmłodszych uczestników
wycieczki czekają zajęcia praktyczne – konstruowanie modelu satelity BRITE.
Wszyscy zaś będą mogli poznać ciekawostki związane z fizyką i astronomią, m.in.
światłowody, laserową harfę Jeana-Michela Jarre’a, skończoną szybkość światła i
konsekwencje tego faktu (paradoks bliźniąt, podróże międzygwiezdne, dylatacja
czasu).
Co lata nad
naszymi głowami?
Czas
trwania: 45 minut
Wystrzelenia pierwszego sztucznego satelity Sputnika I
zapoczątkowało Wielki Wyścig w dziedzinie astronautyki między dwoma mocarstwami:
ZSRR i USA. Finałem tego wyścigu było lądowanie załogi Apollo 11 na Księżycu 20
lipca 1969 roku. Szybko zrozumiano, jakie korzyści płyną z eksploracji Kosmosu.
Na potrzeby różnych misji projektuje się różne satelity. Mamy satelity
teledetekcyjne, telekomunikacyjne, nawigacyjne, meteorologiczne,
oceanograficzne, geofizyczne, geodynamiczne, militarne. Zaistniała również
ogromna potrzeba śledzenia i ciągłego monitorowania takich obiektów, których
liczba bardzo szybko rosła. Pojawił się problem braku miejsca w przestrzeni
wokół Ziemi. Przybywało satelitów, jak i sztucznych śmieci kosmicznych -
pozostałości po rozbitych satelitach i rakietach, jak też nieczynnych już
satelitów.. Utrudniało to przygotowywanie kolejnych misji i groziło kolizjami
różnych obiektów na orbicie, jak też zderzeniami z obiektami pochodzenia
naturalnego.
Nad tym, jak radzić sobie z tego typu problemami, zastanawiają się
naukowcy na całym świecie. Temu zagadnieniu będzie także poświęcona ta część
zajęć. Uczniowie dowiedzą się, jakie typy satelitów
latają nad naszymi głowami, co i jak widzą takie satelity i do czego służą.
Międzynarodowa
Stacja Kosmiczna ISS
Czas
trwania: 45 minut
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ISS (ang. International Space
Station) to jedyne miejsce poza Ziemią, w którym żyje człowiek. To największy
sztuczny satelita i największe laboratorium kosmiczne, jakie kiedykolwiek
okrążało Ziemię. Jak wygląda życie na ISS, jak wyglądają Ziemia i Kosmos z
pokładu ISS i po co nam takie kosmiczne laboratorium, jak każdy z nas może
śledzić ISS? Odpowiedzi na te i inne pytania uczniowie znajdą podczas tej części
zajęć. Istnieje także możliwość połączenia na żywo ze stacją i podejrzenia, co
aktualnie dzieje się na pokładzie ISS (zależy to jednak od tego, czy astronauci
odpoczywają - śpią, czy też nie).
Propozycja
zajęć praktycznych (także w terenie):
Czas trwania: dostosowany do
potrzeb grupy i warunków
- Obserwacje plam słonecznych (tylko wtedy, kiedy
będzie bezchmurna pogoda).
- Sklejanie modelu satelity BRITE, wyklejanie
Układu Słonecznego (zajęcia dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych).
- Odnajdywanie i rozpoznawanie obserwowanych obiektów
za pomocą teleskopu (zajęcia dla uczniów szkół podstawowych).
- Quiz astronomiczny.
Propozycja zajęć uzupełniających do realizacji na koszt
szkoły
Zamek w Kórniku
Zamkowa 5, 62-035 Kórnik
Zamek jest bez wątpienia głównym obiektem
turystycznym miasta Kórnik. Położony jest w odległości zaledwie kilku kilometrów
od Obserwatorium Astrogeodynamicznego w Borówcu. Jest on nie tylko siedzibą
biblioteki rodowej Działyńskich, obecnie biblioteki Polskiej Akademii Nauk, ale
także wspaniałym obiektem architektonicznym, mieszczącym w swych wnętrzach muzeum.
Arboretum Instytutu Dendrologii
Polskiej Akademii Nauk w Kórniku
Parkowa 5, 62-035 Kórnik
Na uczestników zajęć w Arboretum Kórnickim czekają
przygotowane zielone lekcje. Uczniowie mogą także przejść ścieżką
turystyczno-edukacyjną „Drzewa świata”, na której będą wędrować szlakiem 25
wybranych gatunków drzew występujących w naturze na obszarach Europy, Azji i
Ameryki Północnej.