Podczas realizacji projektu wszyscy, którzy wzięli
w nim udział, mogli dzielić się swoimi opiniami, zgłaszać własne propozycje
rozwiązań. Projekt spotkał się z dużym uznaniem nauczycieli i uczniów. Aby
jednak z całą pewnością stwierdzić, czy założone na początku realizacji projektu
cele zostały osiągnięte, należało przeprowadzić profesjonalne badania
ewaluacyjne. Zajęła się tym zewnętrza firma, która w obiektywny sposób oceniła
stopień realizacji założonych wskaźników.
Badania ewaluacyjne projektu EDUSCIENCE obejmowały:
- trzy edycje testów matematyczno-przyrodniczych
i językowych, przeprowadzonych metodą komputerową (tzw. CAWI) wśród wszystkich uczniów
biorących udział w projekcie,
- trzy edycje badań metodą komputerową (tzw.
CAWI) sprawdzających zadowolenie użytkowników i odbiorców projektu, ich opinie o
poszczególnych produktach, monitorujących propozycje zmian,
- 120 pogłębionych wywiadów indywidualnych z
uczniami i nauczycielami (tzw. IDI),
- 24 badania grupowe z uczniami i
nauczycielami (tzw. focus).
Celem badań ewaluacyjnych projektu była ocena
tego, czy udział w projekcie EDUSCIENCE przyczynił się do rozwoju umiejętności
z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych wśród dzieci i
młodzieży. Szukano odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaki przyrost wiedzy i umiejętności z
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych nastąpił wśród uczniów biorących udział
w projekcie?
- Czy uczniowie rozwinęli zdolności
wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie zajęć w praktyce?
- W jakim stopniu poprawiły się ich
umiejętności myślenia analitycznego i syntetycznego?
- Czy wzrosła u nich umiejętność posługiwania się
specjalistycznym językiem angielskim w obszarze nauk objętych projektem?
- Czy nastąpiła zmiana ogólnego nastawienia
uczniów do nauk matematyczno-przyrodniczych?
Wyniki
badań ewaluacyjnych
Zgromadzony w trakcie realizacji projektu
materiał diagnostyczny wygląda imponująco. Łącznie uzyskano: 5579 ankiet CAWI
od uczniów, 914 ankiet od nauczycieli, 26 142 uzupełnione testy kompetencyjne
(nauki matematyczno-przyrodnicze – 13 492, język angielski – 12 650), 120
indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz 170 opinii z badań grupowych typu
focus. Z przeprowadzonych badań wynika, że wśród najważniejszych zalet produktów
końcowych projektu EDUSCIENCE wymieniano: wysoką jakość merytoryczną materiałów
dydaktycznych umieszczonych na platformie, bardzo dobrą organizację wycieczek
oraz imprez edukacyjnych, atrakcyjność wizualną platformy EDUSCIENCE.
Przyjęte do zbadania wskaźniki zostały
zrealizowane w następującym stopniu:
- średni przyrost wiedzy i umiejętności
liczony dla całych oddziałów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych –
zakładana wartość docelowa: 20%, wartość osiągnięta: 20%;
- rozwinięcie zdolności wykorzystania
umiejętności nabytych w trakcie zajęć w praktyce (umiejętności nabyte przez
uczniów dotyczące m.in.: zastosowania metod badawczych, analizy wyników,
wyciągania wniosków logicznych, syntezy danych) – zakładana wartość docelowa:
poprawa u 70% uczniów, wartość osiągnięta: poprawa u 72% uczniów;
- poprawa umiejętności myślenia analitycznego i
syntetycznego u uczniów – zakładana wartość docelowa: poprawa u 70% uczniów,
wartość osiągnięta: poprawa u 76% uczniów;
- poprawa umiejętności posługiwania się
specjalistycznym językiem angielskim w obszarze nauk objętych projektem –
zakładana wartość docelowa: poprawa u 30% uczniów, wartość osiągnięta: poprawa
u 62% uczniów;
- zmiana ogólnego nastawienia uczniów do nauk
matematyczno-przyrodniczych – 88% nauczycieli objętych projektem EDUSCIENCE
uważa, że zainteresowanie naukami matematyczno-przyrodniczymi wśród uczniów
wzrosło, a nawet zdecydowanie wzrosło.
Ocena projektu i platformy EDUSCIENCE jest
zdecydowanie pozytywna. Zarówno według uczniów, jak i nauczycieli wpływają one
na zwiększenie atrakcyjności prowadzonych zajęć, zwiększenie możliwości
poszerzenia wiedzy. Zauważalny jest wpływ projektu na wzrost zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi,
bez względu na etap nauki oraz płeć.
Rozwój zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi,
wskazanie ich praktycznego zastosowania oraz poprawa umiejętności analityczno-logicznego
myślenia spowodowane są wdrażaniem do nauczania nowych, ciekawych i
angażujących uczniów metod przekazywania wiedzy. Według respondentów największą
wartość w tym zakresie mają doświadczenia, wyjazdy, pikniki i festiwale nauki,
na których uczniowie mogą osobiście wziąć udział w eksperymentach.
Nauczyciele często i chętnie korzystają również z
zasobów i możliwości platformy EDUSCIENCE, bardzo dobrze oceniają jakość i
liczbę zasobów dostępnych na platformie. W trakcie badań jakościowych
wielokrotnie pojawiały się głosy o konieczności kontynuacji projektu i objęciu
nim innych klas, co stanowi jego najlepszą rekomendację.
Załączniki