Eduscience

Eduscience

Jak zwiększyć rozpoznawalność osiągnięć polskiej nauki? Przybliżając społeczeństwu jedną z jej wizytówek: badania polarne! Rusza projekt EDU-ARCTIC.PL, finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „DIALOG”.

Projekt bazuje na doświadczeniach przedsięwzięć dotychczas zrealizowanych przez Instytut Geofizyki PAN, będąc jednocześnie ich twórczym rozwinięciem oraz wykorzystuje nawiązaną współpracę międzynarodową z partnerami naukowymi, a także bogatą bazę kontaktów, w tym zaangażowanych nauczycieli, w kilkudziesięciu krajach Europy.

„Początkowo chcieliśmy przede wszystkim kontynuować działania, które sprawdziły się w projekcie EDU-ARCTIC, finansowanym w ramach Horyzontu2020.” – mówi dr Agata Goździk, kierownik EDU-ARCTIC i EDU-ARCTIC.PL. „Zainteresowanie tym projektem przerosło nasze oczekiwania: ponad 1200 nauczycieli z 60 krajów z całego świata zaangażowanych w nasze działania to imponujący wynik; projekt zresztą został zgłoszony przez MNiSW w 2016 r. (White House Arctic Science Ministerial w Waszyngtonie) oraz w 2018 toku (Arctic Science Ministerial w Berlinie) jako ważna i warta kontynuowania inicjatywa. Szybko okazało się jednak, że mamy mnóstwo zupełnie nowych pomysłów, na przykład 3D mapping – polarną animację na budynku. Jesteśmy po wstępnych rozmowach z Muzeum Pałacu w Wilanowie, chcemy stać się ważną częścią zimowych Królewskich Ogrodów Światła w sezonie 2020/2021. Wiosną 2021r. zorganizujemy Festiwal Polarny z mnóstwem atrakcji. Przez dwa lata będziemy prowadzić webinaria, ale też zajęcia „na żywo”: wykłady otwarte, zajęcia dla uniwersytetów trzeciego wieku i uniwersytetów dziecięcych. Będziemy się pojawiać na imprezach terenowych. Na naszym portalu znajdą się m.in. artykuły popularnonaukowe, materiały RODZINNE LABORATORIUM pozwalające wprowadzić tematykę polarną  w postaci gier, quizów, krzyżówek czy łatwych eksperymentów. Z kolei na kanale Youtube opublikujemy serię filmów „(Ant)Arktyka bez tajemnic”. Dla najmłodszych przygotujemy grę obrazkową, dla nieco starszych – aplikację mobilną POLARNA PODRÓŻ.

Słuchać i czytać o Arktyce to oczywiście nie to samo, co być tam naprawdę. I chociaż obszary polarne zaczynają być odwiedzane przez turystów, to regiony te pozostają w powszechnej świadomości czymś odległym, tajemniczym i niedostępnym. Dla tych, którzy marzą o arktycznej przygodzie, przygotowaliśmy Konkurs MISJA POLARNA. Młodzież, studenci, ale też wszyscy dorośli „niespecjaliści” będą mieli unikalną szansę wzięcia udziału w wyprawie na Spitsbergen, a konkretnie do Polskiej Stacji Polarnej Horsund. Zadaniem konkursowym będzie przygotowanie projektu badawczego bądź zaproponowanie innowacji, mającej zastosowanie w regionach polarnych.

Z kolei młodsi, przyszli/obecni pasjonaci nauki będą mogli wygrać udział w Szkole Letniej – trzydniowym obozie naukowym w obserwatoriach Instytutu Geofizyki PAN, pełnym eksperymentów, wycieczek, obserwacji – ich zadaniem konkursowym będzie z kolei przygotowanie posteru naukowego na wybrany temat związany z badaniami polarnymi.

Przed nami intensywne 2 lata. Co mamy nadzieję osiągnąć?

Badania polarne są częścią naszej kultury narodowej, wizytówką polskiej nauki, budują markę i prestiż Polski w międzynarodowym wymiarze. Szczególne znaczenie ma tu działalność polskich stacji polarnych, w szczególności Polskiej Stacji Polarnej im. Stanisława Siedleckiego w Hornsundzie, które prowadzą m.in. badania z zakresu oceanografii, geologii, geomorfologii, glacjologii, meteorologii, sejsmologii i ekologii. Tak interdyscyplinarny charakter badań pozwali wypromować wiele aspektów polskich osiągnięć naukowych. „Jednocześnie dużo łatwiej zainteresować niespecjalistów badaniami prowadzonymi w Arktyce czy Antarktyce, niż samą nauką jako taką.” – dodaje dr Agata Goździk.

Obszary polarne to niezwykła przestrzeń, procesy i zmiany tam zachodzące mają większy wpływ na nasze życie, niż nam się wydaje. Wiemy z doświadczenia, że transmisje z Arktyki czy Antarktyki są interesujące i atrakcyjne, a wyjazd naukowy "na daleką północ" może zachęcić np. studentów do rozważenia wyboru naukowej ścieżki kariery.

Chcemy też przyczynić się do wzrostu wykorzystania nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych i multimedialnych w edukacji dzieci i seniorów. Z drugiej strony, efektem projektu ma być również wzrost kompetencji naukowców w zakresie popularyzacji nauki.

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej