Przyglądanie się naturze i jej rozwiązaniom inżynieryjnym staje się coraz bardziej popularne wśród wielu specjalistów i naukowców. Dzisiaj tekst o tym, jak dziób zimorodka natchnął projektantów szybkich kolei.
Shinkansen to japońska szybka kolej. Pierwsze szybkie pociągi musiały znacząco zmniejszać prędkość podczas pokonywania drogi w tunelu. Obawiano się, że konstrukcja tunelu może być zagrożona. Pojazd pchał bowiem powietrze przez cały korytarz, a podczas wyjazdu na otwartą przestrzeń, sprężone powietrze uwalniało się z wielkim hukiem. Huk był tak duży, że mógł mieć wpływ na stabilność konstrukcji tunelu.
Z czasem udało się zaprojektować przód lokomotywy, przyglądając się dziobowi zimorodka. Ptak ten nurkuje w wodzie niemal bez plusku. Teraz pociągi z lokomotywami przypominającymi dziób zimorodka wyjeżdżają z tuneli bezgłośnie. Później inżynierowie projektując inne lokomotywy, jeżdżące z dużą prędkością, wzorowali się na lokomotywach Shinkansen, a więc na dziobie zimorodka.
Na fotografiach można zauważyć podobieństwo kształtu lokomotywy kolei Shinkansen, czy Pendolino do kształtu dzioba zimorodka.