Eduscience

Eduscience

Przyglądanie się naturze i jej rozwiązaniom inżynieryjnym staje się coraz bardziej popularne wśród wielu specjalistów i naukowców. Dzisiaj tekst o tym, jak dziób zimorodka natchnął projektantów szybkich kolei.


Shinkansen to japońska szybka kolej. Pierwsze szybkie pociągi musiały znacząco zmniejszać prędkość podczas pokonywania drogi w tunelu. Obawiano się, że konstrukcja tunelu może być zagrożona. Pojazd pchał bowiem powietrze przez cały korytarz, a podczas wyjazdu na otwartą przestrzeń, sprężone powietrze uwalniało się z wielkim hukiem. Huk był tak duży, że mógł mieć wpływ na stabilność konstrukcji tunelu.

Z czasem udało się zaprojektować przód lokomotywy, przyglądając się dziobowi zimorodka. Ptak ten nurkuje w wodzie niemal bez plusku. Teraz pociągi z lokomotywami przypominającymi dziób zimorodka wyjeżdżają z tuneli bezgłośnie. Później inżynierowie projektując inne lokomotywy, jeżdżące z dużą prędkością, wzorowali się na lokomotywach Shinkansen, a więc na dziobie zimorodka.




Na fotografiach można zauważyć podobieństwo kształtu lokomotywy kolei Shinkansen, czy Pendolino do kształtu dzioba zimorodka.  



Galeria zdjęć

Dołącz do projektu polarnego dla szkół

Drodzy Nauczyciele, mamy dla Was i dla Waszych szkół kolejną projektową propozycję Projekt EDU-ARCTIC2 oferuje ciekawe pakiety, z którymi uczniowie mogą pracować samodzielnie lub pod Waszym okiem, a także webinaria polarne i filmy 360 stopni…

Czytaj więcej