Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej to wiedzą.
Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej wpadli na pomysł wykonania animowanego filmu popularyzującego matematykę z wykorzystaniem klocków LEGO. Połączenie dydaktyki i zabawy zawsze przynosi wspaniałe rezultaty. Redakcja portalu EDUSCIENCE będzie śledziła rozwój projektu Mathfigs i informowała Państwa o nowych produktach.
Pierwszy film w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej jest już gotowy i dostępny na kanale projektu Mathfigs na youtube lub na stronie projektu na fb. Naukowcy z Wydziału MiNI przedstawili w nim jeden z bardziej znanych paradoksów rachunku prawdopodobieństwa, znany jako paradoks więźniów lub Monty Halla. Po obejrzeniu poklatkowej animacji klocków LEGO, problem staje się nie tylko całkowicie zrozumiały, ale z chęcią dzielimy się nią z kolejnymi osobami (i o to chodzi).
Film osadzony jest w klimacie Gwiezdnych Wojen, kolejne odcinki także mają być związane z bohaterami popkultury – zapowiadają twórcy.
Czytelnicy naszego portalu mieli okazję zapoznania się z problemem paradoksu Monty Halla w artykule Paradoksy rachunku prawdopodobieństwa autorstwa Michała Zwierzyńskiego, który pracował jako dydaktyk EDUSCIENCE. W tym artykule paradoks został opisany pod nazwą paradoksu Zygmunta Chajzera „Idź na całość” za pomocą trzech zasłoniętych bramek, z których tylko za jedną kryje się nagroda.
W filmie Mathfings „Paradoks więźniów” mamy trzech więźniów. Tylko dwóch przeżyje następny dzień. Jeden ze skazanych wypytuje strażnika o swój los. Dowiaduje się, że na pewno przeżyje jego towarzysz niedoli. Ciekawski więzień jest przerażony, bo myśli, że w takim razie niebezpieczeństwo rychłej śmierci wzrasta – z 1/3 na 1/2. Czy na pewno ma rację?
Wszystkich użytkowników portalu EDUSCIENCE zachęcamy do obejrzenia filmów. Niżej podajemy linki do nich na youtube i link do strony na fb.
Jeśli ktoś z Państwa chciałby dowiedzieć się więcej na temat warunków, w których powstawał film, oraz na temat twórców filmu, proponujemy zapoznanie się z wpisem na blogu PlacPolitechniki1 – Jak naukowcy bawią się klockami LEGO?
W przyszłości pracownicy, doktoranci i studenci z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w ten niekonwencjonalny sposób będą chcieli promować nie tylko matematykę, ale i inne nauki ścisłe (przy tym, co ciekawe – zagadnienie matematyczne jest tłumaczone bez stosowania wzorów, zasada ma być zachowana w kolejnych filmach).
Z niecierpliwością czekamy na kolejną produkcję Mathfings!
Redakcja EDUSCIENCE
Strona Projektu na fb: https://www.facebook.com/mathfigs/
Film na youtube (wersja ang.): https://www.youtube.com/watch?v=cnIv6cIdR7c
Film na youtube (wersja pol.): https://www.youtube.com/watch?v=5d_3IEofXfY