Eduscience

Eduscience

Dach kompleksu Złote Tarasy

Złote Tarasy – kompleks handlowo-biurowo-rozrywkowy ulokowany w ścisłym centrum Warszawy, tuż obok Pałacu Kultury i Nauki, którego dach ma kształt siedmiu połączonych ze sobą półkul, podtrzymywanych podporami w miejscach złączeń – pokryte są niezliczoną ilością trójkątów. Dlaczego właśnie trójkątami?

            Inspiracją do takiego projektu dachu jest model kopuły geodezyjnej, zwanej też kopułą Fullera, czyli wielościanu, który odwzorowuje powierzchnię kuli, w którym najmniejszym stosowanym elementem geometrycznym, jako najsztywniejszym wielokątem, jest najczęściej trójkąt równoramienny zbliżony do równobocznego.

           Pierwszą kopułę tego typu wybudowano w 1923 według projektu niemieckiego inżyniera Walthera Bauersfelda z przeznaczeniem na planetarium w Jenie. Pod koniec lat 40. XX wieku idee te zostały rozwinięte i spopularyzowane przez amerykańskiego konstruktora, architekta, kartografa i filozofa Richarda Fullera, który jest również twórcą nazwy „kopuła geodezyjna".

            Geometryczny kształt kopuły geodezyjnej wykorzystywany jest w różnego rodzaju rozwiązaniach architektonicznych jako atrakcyjne, wytrzymałe i samonośne, tj. niewymagające wewnętrznych podpór, przykrycie dużych powierzchni.

             Istnieje wiele przykładów zastosowania tego rozwiązania na świecie; oprócz Złotych Tarasów w ten sposób zbudowano m.in., Swiss Tower i  kopułę w British Museum w Londynie, pawilon Stanów Zjednoczonych na Wystawie Światowej 1967 roku w Montrealu, czy pierwsze na świecie planetarium – otwarte w 1923 roku planetarium w Jenie, a także – piramidę wielkanocną w Dreźnie – jeden z najmniejszych dachów wykonanych z trójkątów na których osadzono około 7  tysięcy jaj niespodzianek, ze złotym jajkiem wielkanocnym na szczycie.


Autor: Leopold Stempowski

Galeria zdjęć

Zielone wtorki z Scientix - seria webinariów

Serdecznie zapraszamy do udziału w webinariach cyklu „Zielone Wtorki z Scientix”. Co dwa-trzy tygodnie (we wtorki o godzinie 17.00) zaprosimy Państwa na spotkania online wokół tematów środowiskowych. Poprowadzą je pracownicy Instytutu Geofizyki…

Czytaj więcej

Dołącz do projektu polarnego dla szkół

Drodzy Nauczyciele, mamy dla Was i dla Waszych szkół kolejną projektową propozycję Projekt EDU-ARCTIC2 oferuje ciekawe pakiety, z którymi uczniowie mogą pracować samodzielnie lub pod Waszym okiem, a także webinaria polarne i filmy 360 stopni…

Czytaj więcej